Als verzamelaar van o.m. wijnetiketten, heb ik volgende vraag: kent er iemand een afdoende manier om hedendaagse etiketten af te weken a.u.b?

Vanop oudere flessen was dit nooit een probleem, enige tijd de fles in warm water met afwasprodukt leggen en klaar was Kees.
Tegenwoordig lukt dit echter niet meer daar ze kennelijk synthetische lijmen gebruiken.

Toegevoegd na 6 dagen:
De pseudo-oplossingen zoals scannen v/h etiket en 'afpelen met speciale folie' lijken me nep, daar je daarmee geen échte etiket voor de verzameling hebt. De andere aangereikte methode met stoom leek me héél omslachtig, ook gevaarlijk. Graag wou ik weten of er niet één of ander produkt bestaat, dat het etiket niet beschadigt en het toch losmaakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.9K

Antwoorden (7)

Zou je het er niet af kunnen fohnen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat een goed etiket-afweekmiddel (bij de onderdelenwinkels).
Er bestaat een folie dat op het etiket moet worden aangebracht. Als laatste redmiddel. Hiermee blijft de voorkant van het etiket aan de folie plakken en de achterkant aan de fles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan bij de Bijenkorf een boekje kopen waar je etiketten in kan bewaren en daar zitten ook doorzichtige stickers in waar je de etiketten meer van de fles kan halen. Dacht dat het boekje iets van 15 euro kost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stomen, gewoon water koken en de stoom langs de fles laten gaan, de lijm wordt vloeibaar en je haalt het etiket er zo af;) en dan op fotopapier laten drogen, daar krijg je het etiket zonder problemen van af;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met afweken leg ik de fles in het handwarme afwas-sopwater.
vrijwel alle etiketten laten snel los na enige inweektijd, een half uurtje volstaat vaak.
het losse etiket leg ik dan op een plat bord te drogen.
veel suc6!

Toegevoegd na 1 minuut:
wat voor sop gebruik je?
ik altijd dreft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad die oude etiketten zijn geplakt met lijmen die bij verwarming oplosten. Tegenwoordig doen zich twee problemen voor. De eerste, zoals de vraagsteller opmerkt: De gebruikte lijm die niet meer oplost. Het tweede dat sommige etiketten zo dun zijn dat ze zelf bijna oplossen of bij het minste geringste scheuren.
Jarenlang ben ik dit te lijf gegaan door eerst traditioneel de flessen in warm/heet water te leggen. Daarna voorzichtig met een scherp dun mes langs de enigszins zacht geworden lijm het etiket van de fles los snijden. Dat kan met bijvoorbeeld een fileer-mes. Ik deed dat met een dunne variant van een kaasbijltje. Het snijvlak van het mes moet wel recht zijn en voldoende lang. Liefst zo lang als de gehele hoogte van het etiket. Tijdens het snijden de fles plat neerleggen en met rustige snijbewegingen achter het etiket langs gaan. Tussendoor de fles weer even in het hete water opwarmen. Pas op! Je kan gemakkelijk uitschieten. Dus geen hand of vingers erachter houden!

Voordat je hiermee aan de slag gaat - of als je merkt dat het niet gaat lukken - kan je ook nog gaan kopiëren. Het is even een paar keer oefenen maar als je -met de deksel van het kopieerapparaat omhoog - de fles op de glasplaat langzaam met de lamp mee rolt, zie het etiket redelijk duidelijk weergegeven. Het zwarte er omheen knip je uiteraard weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken het probleem,
wat ik zelf doe is ze kopiëren.
je legt de fles op de flatbed scanner en rolt de fles gelijkmatig mee met de leeskop, werkt perfect.

Toegevoegd na 1 dag:
stomen, koken enz. lukt echt niet, geloof me, ik heb het zelf ontelbare malen geprobeerd.
alles lost op, vooral het etiket, maar de lijm niet (de fles trouwens ook niet). mocht je wel een goede oplossing krijgen, dan hoor ik het graag van je, succes.