Koffie handmatig zetten, wat is de beste manier?

Ik gebruik een bruin (niet gebleekt) koffiefilter, grof gemalen koffie. Druk de koffie aan. Maar hoe giet ik het hete water erop? In 1 of 2 keer? (ik gebruik 3 afgemeten koffiescheppen op 400 ml. water). Als ik het in kleine scheutjes doe, verstik ik de koffie en loopt het water nauwelijks nog door. Wat is de beste manier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
10.1K

Het beste antwoord

Ik heb geleerd dat je niet moet aandrukken. Hooguit gladstrijken, zodat je bovenkant vlak is en je dus geen "bergje" hebt. Gladstrijken kan met de koffieopscheplepel, maar nog beter is de koffie in het filter te scheppen, en dan wat aan het filter te schudden tot de koffie mooi vlak ligt. Dan heb je ook meteen lekker luchtige koffieprut.

Dan eerst een klein beetje heet water erop, net genoeg om de koffie vochtig te maken, maar zo weinig dat het niet doorloopt, of dat hooguit een paar druppels doorlopen.

Daarna echt water opgieten.

Giet je telkens veel water op, dan krijg je slappere koffie, en loop je kans op verstopping. Giet je telkens een klein beetje water op, dan krijg je sterkere koffie, en heb je minder kans op verstopping.

Ik goot telkens een laagje van maximaal 1 cm water op de koffie. Dan wachten tot dat water bijna helemaal is weggezakt, en bijgieten. Herhaal tot je genoeg koffie hebt.

(Dit betekent wel dat je continu bezig bent. Je kunt niet even weglopen en wat anders gaan doen, want je moet om de paar seconden bijgieten.)

Bij het bijgieten van het water zorg je ervoor dat je niet alle water op dezelfde plek giet: dan krijg je een "kuil" in je koffieprut. Beweeg dus rondjes tijdens het opgieten. Zie je bij een volgende keer opgieten dat er de vorige keer toch een kuiltje is ontstaan, giet dan het water zodanig op dat je de kuil weer "dichtsmeert". Dat doe je door net naast de ontstane kuil te gieten.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dit is zoals ik het van mijn moeder heb geleerd: niet de koffie aandrukken, maar juist losjes schudden. Het water mag niet kokend zijn - dus nét van de kook af. Eerst giet je er een klein beetje op, om de koffie te laten aanzwellen. Na een poosje wachten giet je dan het filter vol, en als het water is doorgezakt kan je het nog een keer volgieten.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mogelijk dat het aandrukken de verstopping geeft maar zo is het mij geleerd, koffie druk je aan.
Cryofiel
12 jaar geleden
Probeer het eens zonder aandrukken. Proberen kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het ook geleerd.
+1
Zo deden wij het vroeger ook, koffie een beetje aandrukken en schepje buisman, niet te vast want dan liep hij moeilijk door.
Ik denk trouwens dat dat aandrukken gebeurde omdat dan het water dus langzamer doorliep en meer tijd had om de koffiesmaak op te nemen. Hierdoor had je minder koffie nodig, dus dat bespaarde geld.

Toegevoegd na 48 seconden:
Buisman was trouwens soort smaakversterker, bespaarde ook koffie
12 jaar geleden
Ik zet dagelijks handmatig koffie. De beste manier is om de koffie in de filter te scheppen, gladstrijken, klein beetje water erbij (om het te laten stollen) daarna halfvol schenken en als dat een beetje gezakt is rondom de randen schenken tot hij halfvol tot 3kwart vol is. Ik vindt het dan het lekkerst!
Succes en geniet ervan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zet per keer meestal maar 1 kopje, ik druk de koffie een heel klein beetje aan en ik giet de eerste keer een heel erg klein beetje water op, laat dit even wegtrekken en giet dan nog 2x water op. Ik drink uit een heel klein bekertje. Als je uit een grotere beker of kopje drinkt zou ik nog een keer extra opgieten. Het is wel wat werk maar ik krijg vaak complimenten over de lekkere koffie als ik het een keer voor een ander zet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste manier om handmatig koffie te zetten is IMHO dmv een cafetière.
- Snel (Met een snelle waterkoker)
- geen enkel papiersmaak / filtersmaak
- Heet (Even wachten tot het water is afgekoeld tot 90 graden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zette ik al jaren mijn koffie maar het glas is stuk gegaan. Voor het maken van weinig koffie, geeft het niet een goed resultaat. Ik ben overgestapt op het maken van filterkoffie omdat dat weer in is. Sommige restaurants schijnen dat zelfs weer zo te doen. Slow koffie.