Bij sommige mensen als ze een alcoholisch drankje op hebben zakt het zo gezegd naar hun benen. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.7K

Antwoorden (3)

Dit komt omdat alcohol een lichtelijk verdovende werking heeft op het menselijk lichaam...

Maar als dit na één drankje al gebeurd dan zal er wellicht iets anders aan de hand zijn dat je slecht tegen alcohol kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn vaak mensen die helemaal niet gewend zijn om alcohol te drinken,veel vrouwen krijgen ook vaak na 1 a2 likeurjes al blosjes op hun wangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe alcohol uitwerkt hangt af van de persoonlijke gevoeligheid (onder andere erfelijke aanleg en algemene gezondheid) en natuurlijk van de hoeveelheid en de manier waarop je alcohol drinkt. De alcohol die je drinkt komt in het bloed en werkt op je zenuwstelsel. Alcohol heeft invloed op wat je ziet, denkt, voelt en hoe je beweegt en reageert.

Op de website Alcoholinformatie van het Trimbos Instituut staat daarover:

Opname in het lichaam
Alcohol wordt gedronken. Via de slokdarm komt het in de maag terecht. Via de maagwand wordt 20% van de alcohol in het bloed opgenomen. De rest gaat via de maag in de dunne darm. In de dunne darm wordt de alcohol snel in het bloed opgenomen. Na de dunne darm gaat het bloed naar de lever. Daar wordt de alcohol afgebroken.

Via het bloed bereikt de alcohol na een minuut of 10 de hersenen en vanaf dat moment ben je onder invloed. Als er voedsel in de maag zit, duurt de opname van de alcohol iets langer. In de hersenen beïnvloedt alcohol de manier waarop zenuwen signalen aan elkaar doorgeven. Zenuwen doen dat met behulp van bepaalde stofjes. Deze stofjes worden overdrachtsstoffen genoemd. Alcohol beïnvloedt vooral de werking van de stofjes gaba en glutamaat.

Verder zijn er nog een paar individuele factoren die een rol spelen, zie de website hieronder.
(td)