Kun je hoofdpijn krijgen van soja?

Ik heb voor het eerst een mini-pakje soja-drink gedronken en nu voel ik een lichte hoofdpijn. Ik heb nooit hoofdpijn. Kan dit van die Soja komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
7.1K

Het beste antwoord

Soja bereidingen bevatten tyramine, hetgeen uitzonderlijk bij overgevoelige mensen tot hoofdpijn kan leiden:

Tyramine komt veel voor in gefermenteerde voedingswaren, zoals soja-bereidingen, gerijpte kaas, zuurkool en charcuterie (droge worst, sommige gerookte ham). Hierin ontstaat tyramine uit het van nature aanwezige tyrosine dat door de fermentatie omgezet wordt in tyramine.

Sommige mensen zijn er overgevoelig aan en krijgen er hoofdpijn van. Vooral mensen die MAO-remmers nemen (een geneesmiddel tegen hoge bloeddruk) moeten ermee opletten.

Toegevoegd na 6 uur:
MAO remmers zijn bij nader onderzoek verouderde anti-depressiva en geen geneesmiddel tegen hoge bloeddruk.
(Met dank aan degene hierboven ;-)

Toegevoegd na 6 uur:
Euh ... niet degene hierboven, maar degene die het bij de reacties heeft geplaatst. Oh oh oh ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fremar
13 jaar geleden
MAO-remmers zijn verouderde antidepressiva (met veel bijwerkingen) en geen geneesmiddel tegen hoge bloeddruk...(fout op de website?) Google maar eens

Andere antwoorden (2)

Ik denk niet dat het van de soja zal zijn. Er bestaat wel een soja allergie maar die geeft andere symptomen.

Verschijnselen die voorkomen bij soja-allergie zijn o.a. bulten, een piepende ademhaling en diarree.

Dus hoofdpijn staat er niet bij;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het ijskoud gedronken hebt zou daardoor ev hoofdpijn kunnen krijgen.
fremar