Hoe langer thee in de kan zit, hoe donkerder het wordt! Hoe kan dat??

Toegevoegd na 8 minuten:
Het theezakje heeft er maar heel kort ingehangen, het is in het begin hele lichte thee en na ongeveer een uur is het een stuk donkerder. Niet alleen onderin, maar de hele inhoud van de kan!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.1K

Het beste antwoord

Er vindt oxidatie plaats in de thee. Zwevende theedeeltjes reageren met de zuurstof in het water en uit de lucht, en vormen daardoor donkerdere deeltjes. Als je de thee zou trekken in zuurstofvrij water in een luchtdicht afgesloten kopje, dan verliep het proces vele malen langzamer.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!!

Andere antwoorden (3)

Thee bevat een polyfenol, tannine.
Polyfenolen, ook wel fenolische componenten genoemd, behoren tot een groep van chemische componenten die aanwezig zijn in planten (fruit, groente). Ze spelen een belangrijke rol gedurende de enzymatische bruinkleuring, omdat ze als substraat dienen voor de bruinkleuringsenzymen. Fenolische componenten zijn verantwoordelijk voor de kleur van veel soorten planten, zoals appels. Ze zorgen voor een deel voor de smaak van dranken (appelsap, thee) en zijn belangrijke anti-oxidanten in planten

Als je thee zet komt door het warme water eerst theïne vrij, daarna de tannine. Hoe langer de thee trekt hoe donkerder en bitterder ze wordt.
De kwaliteit van het water ( Hard water geeft donkere thee) is ook van invloed op de kleur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
feiten zijn niet altijd gezellig, het is een goed antwoord op je vraag! Van mij +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Maar ik begrijp nog steeds niet hoe de thee dan uit zichzelf donkerder kan worden, terwijl het zakje er al lang uit is.
Ik gebruik voor thee altijd water uit mijn waterfilter (te koop bij o.a. Blokker en Marskramer). Hierdoor is het water veel zachter en wordt de thee ook een stuk lekkerder.
Ik dacht altijd dat de thee door dat gefilterde water niet meer verkleurt, maar als het antwoord hierboven klopt, verkleurt thee ook om andere redenen dan alleen maar hard water.
Hoe dan ook, de verkleuring is nu zo gering dat het mij niet meer opvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het zit zo. als je de thee er lang in laat zitten springen de hele kleine thee exaxten nog verder open. De thee heeft dus tijd om zich te "ontpoppen".