Bier is (onder andere) een eiwitoplossing: enzymen/eiwtten van het graan, uit het brouwproces, doch eveneens secretie-enzymen en eiwitten van de gist zijn aanwezig. Eiwitoplossingen schuimen altijd zeer erg bij schudden of zoals bij bier als er CO2 ontsnapt. Bier is immers juist als drank oververzadigd aan CO2, geproduceerd door de alcoholgisting. Bij het openen van flesje en uitgieten van bier ontsnapt dit gas met schuimen tot gevolg. Door het schuimen verliezen heel wat eiwitten hun activiteit, doch dat is bij drank geen probleem; de eiwitten zullen toch verteerd worden.

Deze vraag werd beantwoord door:
ir. Myriam Meyers
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je vergat de onderste regel te wissen

Andere antwoorden (2)

Schuim komt in diverse levensmiddelen voor. Naast geklopt eiwit, allerlei soorten koekjes en ijs, is bierschuim een van de meest bekende. De verschillende soorten schuim hebben met elkaar gemeen dat ze bestaan uit een vloeibare fase en een gasfase. Bij geklopt eiwit en ijs is de gasfase meestal lucht. Bij bierschuim bestaat het gas uit
koolstofdioxide. De samenstelling van de vloeibare fase varieert al naargelang de soort schuim.
De wand van de gasbellen bestaat uit water met daarin opgelost diverse eiwitten en koolhydraten. Deze stoffen verlagen de oppervlaktespanning van het water en voorkomen daardoor dat het water de druppelvorm aanneemt.
In bierschuim komen dextrines (koolhydraten), hopbestanddelen en eiwitten voor. De hop geeft de karakteristieke smaak aan de schuimkraag.
De wanden van de gasbellen zijn niet overal even dik. Door capillaire werking en door de zwaartekracht worden de dikke gedeelten steeds dikker en knappen de dunnere delen uiteindelijk. Het schuim zakt in elkaar. Met hulpmiddelen is de stabiliteit van de schuim te verhogen. Daartoe worden onder andere schuimstabilisatoren gebruikt, zoals gemodificeerde alginaten en soms ook kobaltzouten (kobalt(II)chloride of -sulfaat).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met het koolzuur Zerman!
Dat wordt toegevoegd aan het biervocht. Zodra dat koolzuur de mogelijkheid heeft om te 'ontsnappen', zal het zich als schuim manifesteren op jouw biertje.....