Waarom geeft de ene witte wijn WEL en de andere witte wijn NIET een katerig gevoel ?

Ik wil bewust geen merknamen noemen want dat is persoonlijk enzo. Toch valt mij op dat het 'effect' van het gebruik -oké misbruik voor sommigen- van witte wijn verschillend is.
Waar moet ik nou op letten als ik de volgende fles koop? Staat dat ergens op het etiket misschien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou het niet kunnen komen door het alcohol percentage? anders zou het waarschijnlijk aan de druiven/streek jaartal kunnen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt door het sulfiet.
Zwavel is een in de aarde natuurlijk voorkomend mineraal. Zwaveldioxide ontstaat bij het verbranden van zwavel. Het is een goed in water oplosbaar gas. Door zwaveldioxide met water te verbinden ontstaat sulfiet, wat als poeder wordt gebruikt in wijn en andere levensmiddelen. Grappig stukje over echt wijn:
http://www.wijnvriend.nl/filosofie_intro.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen antwoord op je vraag, maar wel een tip: drink altijd water bij de wijn, zo'n glas water per 2 glazen wijn, en je kater zal duidelijk minder heftig zijn.
Wel een goeie vraag trouwens +!

Het beste antwoord

Hoeveelheid sulfiet (middel wijn langer houdbaar te houden) in wijn. Sulfiet geeft vaak hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt als een bus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klopt; heb het eerder ergens gelezen/gehoord maar was het vergeten!

Andere antwoorden (3)

Het advies dat iedere wijnliefhebber je zal geven is, dat wanneer je een wijn ontdekt (merk / jaar) die jou goed smaakt en waar je geen last van krijgt, je gelijk een voorraad(je) koopt. Vaak krijg je dan nog korting ook.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hoe iemand reageert op welke wijn (druivensoort, bijgemengd fruit, kwaliteit van het fruit, gisting, duur van de gisting), is heel persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé interessant!
Geen naam én geen score! Hoe doe je dat?
Stuur je me een persoonlijk berichtje daarover? Ik gebruik wel een ander plaatje dan.
Het alcoholpercentage. Een kater wordt louter veroorzaakt door een tekort aan vocht, water drinken na het alcohol drinken is dan ook het enige wat helpt tegen het slome gevoel.

Dat jij bij de ene wijn wel en de andere geen katerig gevoel krijgt ligt aan het alcoholpercentage of aan jezelf. Soms voel je je na een biertje ook opgewekt en blij, en een andere keer voel je je duf en moe. Tóch is het hetzelfde biertje.

Als het alcoholpercentage hoger is zit er in verhouding minder water in je wijntje waardoor je ook sneller uitdroogt. Veel water drinken voor en na een wijntje kan dit gevoel dus voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe minder conserveringsmiddel hoe minder de kater