Een "shot" drinken uit een piepklein flesje (flesje=grootte van je duim) van 17% , komt dit overeen met het drinken van 5 gewone pintjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.6K

Het beste antwoord

Nee beslist niet, het flesje is daarvoor veel te klein.

Ten eerste, waar haal je de 17% vandaan? Het piepkleine flesje waar je het over hebt bevat, afhankelijk van wat voor drank erin zit bijvoorbeeld 30% alcohol, 30% van laten we zeggen 0,025 liter (dat zal ongeveer de inhoud van het flesje zijn) is natuurlijk maar heel weinig alcohol, 0,0075 liter alcohol in dit voorbeeld.

5 pintjes bier zoals jij het noemt zou eigenlijk 5 halve liters bier moeten zijn, want een pint is een halve liter, maar gebruikelijker is het om bier te drinken in glazen van ongeveer een kwart liter (0,25 liter). 5% van 0,25 = 0.0125 liter alcohol.

Als we dus uitgaan van de getallen die ik hier aanhoud dan zul je 1,6 van die kleine flesjes moeten drinken om dezelfde hoeveelheid alcohol binnen te krijgen als 1 glas bier van 0,25 liter.

Toegevoegd op 24-06-2009 16:10:13
P.S. Mocht de drank die ze in het kleine flesje hebben gestopt inderdaad slechts 17% alcohol bevatten dan krijg je dus nog minder alcohol binnen en zul je dus nog meer kleine flesjes moeten leegdrinken om evenveel binnen te krijgen als slechts 1 glas bier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, op het flesje staat 17% met als vermelding "UK Units 1.6". Wil dit dan zeggen dat dit flesje overeenkomt met 1,6 pintjes bier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
UK units kan ik zo niets over zeggen. Als er echter 17% alcohol in het flesje zit en het flesje is 0,025 liter, zoals ik hierboven schat, dan is het sommetje als volgt: (0,025/100)*17= 0,00425 liter alcohol Dat zou dus betekenen dat je afgerond 3 van die kleine flesjes moet opdrinken om aan dezelfde hoeveelheid alcohol te komen van 1 glas bier (250 milliliter).

Andere antwoorden (3)

Zou kunnen.
De percentages wijzen op het percentage alcohol per 100 ml bij mijn weten.
Dus afhankelijk van de grootte van je duim, zou het misschien wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De standaard eenheden voor alcohol houdende dranken hebben allemaal ongeveer evenveel alcohol. Daarom zijn beirglazen ietwat groter dan rum glazen. Dus als je flesje een standaard eenheid is dan is het evenveel alcohol als een glas bier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stel dat er in je shotje 17 % zit, en in je biertje 5 %, dan krijg je ongeveer 3 x zoveel alcohol binnen bij een hoeveelheid shotje dan bij bier. Maar dat zou dus gaan over gelijke hoeveelheden. Dus je wordt 3 x zo dronken van een klein flesje shot, als van zo'n klein flesje gevuld met bier.In de praktijk wordt bier echter in vele grotere glazen geschonken, waardoor er per consumptie ongeveer even veel alcohol in zit.