Is het schadelijk al drink je veel koolzuur?

Ik heb pas geleerd dat er in de bubbels CO2 zit, nu dacht ik: CO2 is tog slecht of wha?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Antwoorden (3)

Normaal gesproken is kookstofdioxide ( CO2) een normaal onderdeel van onze stofwisseling.

Cellen produceren koolstofdioxide als afvalproduct van de stofwisseling; extra inspanning levert extra koolzuur, dat via het bloed wordt afgevoerd.

Koolzuur verlaagt de pH (de zuurgraad van je lijf) , die door het lichaam nauwkeurig tussen 7,35 en 7,45 wordt gehouden.
Dreigt de pH te ver te dalen dan ga je sneller en dieper adem halen.
Dan wordt het teveel aan koolzuur in de vorm van koolstofdioxide via de luchtwegen afgevoerd.

Dus je produceert op die manier zelf CO2, net als alle zoogdieren.

Dat spul extra drinken is nergens goed voor, maar in kleine hoeveel heden, zoals in frisdrank, kan het ook niet al te veel kwaad.
Misschien is de suiker in die drankjes nog wel ongezonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling op het uitstekende antwoord van momopylo:

Je vraagt tevens indirect of CO2 slecht is.

Hierop het volgende: CO2 is de hoofd bouwstof voor planten. Zonder dit gas zou geen plant normaal kunnen groeien. Derhalve een onmisbaar gas in de atmosfeer.
Alleen denken velen dat de hoeveelheid CO2 te hoog gaat worden waarna de aarde minder warmte kan uitstralen.
Hoewel dit nog steeds een onbewezen (met experimenten) theorie is overigens.

Wat gegarandeerd erg slecht voor je gezondheid is: Als er heel veel CO2 in de atmosfeer zit kan je lichaam de CO2 niet meer uitademen...bij 5% CO2 in de atmosfeer ga je dus stikken.
Dit blijkt ook uit de rapporten over de gevolgen van het ontsnappen van grote hoeveelheden CO2 (plaatselijk) uit een vulkaan meer, er stierven 1700 mensen aan deze gas eruptie .(google op : vulkaanmeer kameroen nyos voor informatie)

En juist ditzelfde is een argument tegen CO2 opslag in de bodem. De gevolgen in een bewoond gebied bij breuk van de CO2 pijpen zouden desastreus kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het eerste dat bij mij opkwam was: ja het is heel slecht voor je TANDEN!!!

en dat is ook echt zo, heet tast je tanden nog meer aan dan suiker, zie ook de link