als het op het etiket staat is het wel ekologisch er staat niet voor niets een keur merk op,dat word gecontroleerd.Verder snap ik niet waarom jij denkt dat het anders moet smaken.ekologisch zegt alleen iets over de oorsprong van de ingredieenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb ik een reactie op dat antwoord. Welke ingredienten van bier zijn niet uit de natuur dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Reneakker: Het gaat er niet alleen om of de ingredienten van natuurlijke oorsprong zijn, het gaat er ook om of ze volgens de biologische principes gekweekt zijn, dus geen landbouwgif, geen genetische manipulatie etc.
Water, een beetje gerst, wat gist en hop: je hebt een pilsje.

Een EKO-keurmerk betekent dat het 'biologisch' is.
Het woord ecologisch is niet wettelijk beschermd.

Als er een EKO-keurmerk op staat heb je dus een biologisch pilsje. De gerst en de hop zijn dan biologisch. Deze zijn dus niet bespoten en dat is een stuk beter voor het milieu.

Door het bespuiten van gerst en hop veranderd de smaak niet.

Het pilsje veranderd dus niet van smaak als de gerst en hop niet biologisch zijn.

Je EKO biertje is dus niet lekkerder, maar wel beter voor het milieu!

Trouwens:
Bijna niemand proeft blind het verschil tussen een Heineken - Grolsch - Amstel en Euroshopper biertje, zie bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik niet teveel afgaan op zo'n keurmerk... Die delen ze bij bosjes uit tegenwoordig. Iets wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt. Overigens vind ik dat de overheid dit soort dingen beter moet ondersteunen indien het echt beter is. Van mijn geld kan ik niet de bioheld uithangen en zolang en de overheid geen subsidie hiervoor uitdeelt en er een echt kwalitatief keurmerk is zou ik dat bio gedoe links laten liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaak verschil hoeft er niet te zijn, alle bieren worden drinkbaar gemaakt als het nodig is met kruiden of suiker soorten.

Biologisch / eko
Biologisch

Biologisch kweken houdt in de eerste plaats in dat er geen chemische middelen worden toegepast. Er wordt organische mest gebruikt in plaats van kunstmest. Chemische bestrijdingsmiddelen zijn taboe. SKAL is de organisatie die de biologische landbouw in Nederland controleert en streng toeziet op het gebruik van het EKO keurmerk. De rozen van de Bierkreek gaan bijvoorbeeld ook naar tuincentra die biologisch willen werken en worden zelfs verkocht in supermarken in heel Europa: biologisch. Als het EKO keurmerk er op staat kunt u er van op aan dat het een biologisch geteeld product is. Een product dat dit keurmerk niet heeft, mag niet als 'biologisch' verkocht worden.

Ecologisch

De Bierkreek werkt ook ecologisch. Dat wil zeggen dat ze zoveel mogelijk werkt in samenhang met de omgeving en de natuur. De kwekerij ‘kweekt’ in feite haar eigen natuurlijke bestrijders. Een derde van de kwekerij bestaat uit natuurlijke grasstroken met ruigten en bosschages, afgewisseld met knotbomen, hagen, houtrillen en waterpoelen. Natuurlijke vijanden van soms lastige insecten vinden zo hun leefgebied op en rond de kwekerij. Daardoor krijgen plaaginsecten nauwelijks een kans. Ze worden preventief en niet achteraf bestreden. Overigens is de Bierkreek er van overtuigd dat ook lastige insecten als bijvoorbeeld bladluizen enorm belangrijk zijn. De jonge bladluizen dienen als voedsel voor insecten die ook de lastige trips aanpakken. Met andere woorden: als je de laatste bladluis doodmaakt, krijg je later een probleem met trips. Lees hier meer over nuttige insecten, of kijkt u eens naar het volgende filmpje

Gezond water

Het containerveld kent een gesloten watersysteem: de rozen krijgen alleen regenwater. Water dat niet door de planten wordt opgenomen vloeit terug naar een waterbassin. In het waterbasin is een zogenaamde 'Algeastop' geplaatst. Dat is een ultrasoon geluidsysteem waar de algen kapot van gaan. De kwaliteit van dat water is zo goed, dat het personeel er zomers wel eens in zwemt. Een goede waterkwaliteit betekent ook veel watervlooien. Zoveel dat de filters van de pompen verstoptten. Inmiddels zorgt een flinke school rietvoorn er voor dat de hoeveelheid watervlooien niet te groot wordt.