Ik drink graag kamillethee met een beetje honing. Nu heb ik gehoord dat het niet goed is om teveel kruidenthee te drinken. Klopt dit?

Mij is verteld dat als je teveel kruidenthee drinkt, deze medicinaal kan gaan werken. Nu weet ik dat overal waar té voor of achter staat niet goed is, maar ik ben echt een heel bescheiden theedrinker, ik drink max. 3 kopjes per dag. Is dat slecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
24.1K

Het beste antwoord

als je denkt aan de eetbaarheid van planten kan je deze onderverdelen in 3 groepen:

1) de groep waarvan je onbeperkte hoeveelheden mag eten zonder dat het schade berokkend (de groentes bijvoorbeeld)

2) de groep die geen schade berokkend en helend kan werken mits je hiervan ontzettend veel gebruikt of niet juist gebruikt (hier vallen bv de kruiden en specerijen onder)

3) de groep die giftig is (geen bosje taxus oppeuzelen dus)

kruiden vallen zoals je ziet tussen niet giftig en giftig in.
in dit geval gaat het over de kamille thee. behalve kamille krijg je dus ook thee en water binnen. het percentage kamille gezien per kop thee is dus erg klein. bovendien is de kamille eerst gedroogd waardoor het ook eigenschappen verliest.

je moet dus wel heel veel thee gaan drinken wil het niet goed voor je zijn.

tenslotte is de fabrikant verplicht een waarschuwing op de verpakking te zetten over de aanbevolen hoeveelheden als dit bij overdaad schadelijk kán zijn.

staat er dus niets op de verpakking kan je zoveel drinken hiervan als je wil.

cheers! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Drie kopjes kamillethee per dag is helemaal niet slecht. Hoef je je geen zorgen over te maken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Nee dat is helemaal niet slecht.
Ik ben een koffie drinker.
Maar s,morgens op mijn werk altijd om half negen eerst een kop thee.
Maar dan wel groene thee.
En elke avond een kop groene thee,met een verse citroen erin uitgeperst,en een flinke scheut honing.
Ik voel me er goed bij,en de verkoudheid komt bijna niet meer voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt niet. Het is juist goed om sommige kruidenthee te drinken.
Bij kamillethee is het niet erg, maar als je bijvoorbeeld een paar koppen thee van sennablad gaat drinken, dan kan je de hele nacht op het toilet doorbrengen. Net als saliethee, dan poep je je darmen binnenstebuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig. Ik had voorheen veel last van verstopping, maar nu ik soms wat kamille met munt drink heb ik veel minder last van de darmen en zelfs een betere stoelgang. Toeval?
Don't worry, dat is echt niet slecht. Geniet er lekker van :)

Toegevoegd na 46 seconden:
het wordt slecht als je thee te lang laat trekken... Haal thee een keer of vijf heel rustig op en neer en haal het er dan uit. te lang veroorzaakt te veel looizuur en DAT is WEL slecht voor je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O dat doe ik sowieso niet ik hou niet van sterke thee, dus dan zal het ook geen probleem zijn verder denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee dan is er echt niets aan de hand :) dus geniet ervan :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Looizuur? Ze heeft het over kamille! Overigens, als je niet te veel looizuur in je kopje zwarte thee wilt, kun je het beste het theezakje helemaal niet op en neer halen. Eerst kokend water, dan pas zakje erin, en zónder op en neer bewegen enkele minuten laten trekken. Dan krijg je een maximum aan smaak met een minimum aan de bitterheid van looizuur. Als je het zakje gaat bewegen, of erger nog het water óp het zakje giet, krijg je juist een kop vol looizuur voordat de rest van de smaakstoffen de kans heeft vrij te komen.
het is wellicht beter om kruidenthee af te wisselen.
zelf drink ik brandnetelthee 's ochtends, de rest van de dag ook andere smaakjes.
het drinken van verschillende soorten kruidenthee wordt aangeraden op de verpakkingen van Zonnatura.
geniet ervan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt niet thee is gezond net zoals water het zuivert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thee? Alle thee? Inclusief alle kruidenthee? Oei, dat is een gevaarlijke misvatting!
Het klopt dat je niet alle kruidenthee zomaar onbeperkt kunt drinken, en bijvoorbeeld zwangere vrouwen kunnen sommige soorten kruidenthee het beste helemaal laten staan. Maar van drie kopjes kamillethee zul je niets krijgen.

Wel goed dat je hierover nadenkt! Bij kruidenthee wordt vaak gedacht 'het is natuurlijk, en dus niet schadelijk', maar die redenering gaat natuurlijk niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kruidenthee drinken is prima maar er wordt wel aangeraden niet te lang achter elkaar dezelfde kruidenthee te drinken omdat het dan averechts kan gaan werken. Dus zou je b.v. kalmerende kruidenthee drinken voor het naar bed gaan dan kan je dat juist wakker gaan houden als je het een te lange periode achter elkaar drinkt. Wat je dan wel kan doen is een kalmerende thee gaan drinken die andere kalmerende kruiden bevat. Hoe dan ook; afwisselen kan goed werken, maar als je geen nadelige effecten ondervindt; geniet ervan ;-)