waarom is het recept voor cola geheim??

als je wil weten hoe iets word gemaakt, kan je dat heel gemakkelijk vinden op google.. zoals: bommen, vuurwerk, raketten, eten, enz...
maar het recept van cola, is geheim,, waarom zou je wel mogen weten hoe je een bom kan maken, zodat je 10.000 mensen kan vermoorden..? en wrm mag je dan niet het recept voor cola weten?? daar kan je geen 10.000 mensen mee vermoorden. :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het recept is helemaal niet geheim. Ik heb een boek (nu uitgeleend) waarin precies de ingrediënten staan. Bovendien kan elke scheikundige cola onderzoeken om er achter te komen wat er in zit.
Coca cola heeft gewoon baat gehad bij een verhaal vol geheimzinnigheid.

Het beste antwoord

Het recept van cola is wel bekend, maar het unieke recept van Coca Cola is geheim.
Waarom? Omdat ze er heel erg veel geld mee verdienen en het einde van het geheim betekent het einde van de Coca Cola Company.
Als je iets bijzonders hebt zoals het recept van Coca Cola, kan je twee dingen doen om te voorkomen dat anderen het gaan namaken: er een octrooi op nemen (dus officieel met alle details vastleggen) óf het geheim houden.
Coco Cola heeft voor de tweede optie gekozen. Erg slim want octrooien lopen na bepaalde tijd af en er is altijd wel omheen te werken.
Utrecht
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, dan weet ik dit ook weer :D

Andere antwoorden (4)

dan kan het niet nagemaakt worden, patent heet dat. Maar binnekort wordt het volgens mij vrijgegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Er rust geen patent op het recept van Coca Cola. Daarmee zouden ze namelijk alle details moeten openbaren. En met het verlopen van een patent ligt alles open voor de concurrentie.
Zo komen we namelijk aan onze -goedkope- generieke geneesmiddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Utrecht, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik meende echt dat het recept binnenkort vrijgegeven moest worden omdat het patent / octrooi verliep. Bedankt voor de info.
het beruchte geheime recept. Coca-Cola heeft in principe over de hele wereld dezelfde smaak. Dat heeft alles te maken met de standaardisering van de watersmaak. Of het water nu afkomstig is van de Antwerpse Waterwerken (zoals in Wilrijk) of van een natuurlijke bron in de Afrikaanse brousse, het wordt overal intensief en op bijna uniforme wijze gezuiverd. Het water wordt onthard, zodat het nog nauwelijks calcium en magnesium bevat. De vele honderden vestigingen van Coca-Cola gebruiken ook allemaal hetzelfde concentraat, dat voor Europa vervaardigd wordt in Frankrijk en Ierland. Maar hoe zit het nu eigenlijk met het recept van die geconcentreerde siroop? Zijn er echt maar vier mensen die de samenstelling van Coca-Cola kennen en wordt de formule echt bewaard achter slot en grendel, zoals vaak gefluisterd wordt?
De Amerikaanse auteur Mark Pendergast kreeg voor zijn boek For God, Country and Coca-Cola toegang tot de archieven van het bedrijf en vond daar zowaar het oorspronkelijke recept van Coca-Cola, zoals dat in 1886 in Columbus, Ohio werd geschreven door ene dokter John Styth Pemberton, Columbus, Ohio, 1886). Voor de naam van zijn brouwsel liet Pemberton zich inspireren door de twee belangrijkste ingrediënten, cocabladeren en colanoten.

Dit was het recept:

1 ons citraatcafeïne
1 ons vanille-extract
2,5 ons ‘smaakstoffen’(verhouding: 80 sinaasappelolie, 120 citroenolie, 40 muskaatnootolie, 25 alcohol, 40 kaneelolie, 20 korianderolie, 40 oranjebloesemolie)
4 ons gemalen cocabladeren
3 ons citroenzuur
1 kwart citroensap
30 pond suiker
9,5 liter water
Caramel
Koken en 24 uur laten trekken.

De samenstelling van Coca-Cola is sindsdien sterk veranderd. De cocaïne is er uit gehaald en er zit minder cafeïne in. Het recept wordt daadwerkelijk angstvallig geheim gehouden. De negen ingrediënten worden aangekocht zonder ze bij naam te noemen. Waarschijnlijk zijn er vier mensen die de formule kennen. Een handgeschreven recept van de mede-oprichter van Coca-Cola is in de handen van de ex-vrouw van zijn kleinzoon, Frank Robinson.

Toegevoegd na 36 minuten:
Dit is een voorbeeld hoever multi-miljoen bedrijven van het dollarvoedsel gaan om de formules te beschermen die hun producten uniek en succesvol maken. is het duidelijk dat deze bedrijven profiteren van deze mystiek rond hun product en er ook voor zorgen dat deze mysterieuze waas rond hun geheime recepten gehandhaafd blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier onder een link hoe je cola kan maken. Ik weet niet of het lekker is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want als iedereen het weet, dan verdient Coca Cola helemaal geen geld meer. Dan gaat iedereen zelf thuis cola maken.