Waarom smaakt pure alcohol zo anders?

Ik heb wel eens wat drupjes hoogprocentige alcohol geproefd. Dan heb ik het over 80% of daaromtrent. Dat smaakt nog gewoon naar heel sterke alcohol.

Als je echter wat drupjes zuivere alcohol proeft (99,4% of hoger), smaakt dat ineens volkomen anders dan de "gewone" hoogprocentige alcohol. Als je alleen al je vinger in zuivere alcohol doopt en hem daarna in je mond steekt, is het alsof het "pling" doet in je hersenen, en je ogenblikkelijk helemaal alert bent.

Waar komt dat verschil vandaan?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Het beste antwoord

Ik zag wat over het hoofd.
Als je je vinger in de alcohol steekt en daarna in je mond zal op dat moment een groot deel van de alcohol verdampen; het komt dan niet binnen langs de vertragende en verdunnende omweg van het spijsverteringskanaal maar hup de longen in naar de bloedbaan en in 7 seconden in je hersenen.
Vandaar de pling; het gaat dan heel abrupt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat alerte is ook niet zo verbazend; door de snelheid waarmee het binnenkomt is het alsof je met een schroevendraaier even de instellingen van je hersens verandert, daar worden ze toch even wakker van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan zijn dat je hebt geproefd van gedenaturaliseerde alcohol. Kan dat kloppen? Alcohol van 99,4% of hoger is over het algemeen niet bestemd voor consumptie, en daarom wordt er een stof aan toegevoegd die de smaak verandert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wordt aan pure alcohol iets toegevoegd wat het ongeschikt maakt voor consumtie. Zou het ook maar niet vaker gebruiken. Neem maar gewoon een lekker wijntje of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in pure alcohol zitten geen smaakstoffen bij, zoals het woord al zegt ''smaakstoffen'' die maken de smaak. en ik denk dat er dan bij die 80% nog een aantal smaakstoffen aanwezig zijn.