Er gaan heel veel geruchten over light frisdranken.

Is het nou slecht om i.p.v. normale frisdrank voortaan light te drinken. Ongeveer 1 tot 2 flessen per week?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1K

Antwoorden (5)

Het is niet slecht, behalve als je overgevoelig bent voor de zoetstoffen die in deze light-dranken gebruikt worden. Ik ken mensen die er diarree van krijgen.

Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het een 'schijneffect' heeft. Je denkt dat je gezond bezig bent omdat je light-frisdrank drinkt, maar ondertussen houdt je lijf gewoon dezelfde behoefte aan zoet en calorieen. Eigenlijk hou je jezelf voor de gek, en ga je misschien netto wel meer zoet en calorieën innemen, dan wanneer je de light-producten niet zou gebruiken. Daarom wordt het door diëtisten afgeraden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het schijnt 1 van de meest onderzochte stoffen te zijn naar veiligheid.
Er zijn echter hardnekkige geruchten. Er is in Amerika een test gedaan op lab-ratten die elke dag een 'normale' dosis kregen (vergelijkaar met 'normaal'gebruik bij mensen.
Deze ratten bleken na verloop van tijd hersenkanker te ontwikkelen. Hoe betrouwbaar dit rapport is/was weet ik niet. Wat wel zo is dat er voor elk negatief rapport 20 positieve rapporten bestaan. Hou echter wel rekening met de sterke lobby van fabrikanten. Er gaan namelijk miljoenen om in die business. Doe zoals ik, af en toe eens een light product (het is vaak niet eens lekker) en doe voorzichtig.

Bijkomend 'gerucht' (misschien kan iemand met meer kennis hier op inspringen) is dat er geen verschil is tussen echte suiker en deze vervangers omdat de werking exact hetzelfde is. Zo zou je er net zo dik en hypo kunnen worden als van geone suiker.

Gewoon rustig aan en verstandig doen
13 jaar geleden
De belofte dat kunstmatige zoetstoffen ervoor zouden zorgen dat je wel zoet kunt eten, maar er niet dik van wordt, is onjuist gebleken. Zoetstoffen geven je lichaam hetzelfde seintje als wanneer het ‘gewone’ suiker binnenkrijgt. Je darmen willen de glucose gaan opnemen, maar er zit geen glucose in zoetstoffen. Om hiervoor te compenseren, gaan je darmen suikers halen uit koolhydraten. Hierdoor zou het goed kunnen dat je eerder zwaarder wordt, dan dat je afvalt door het gebruik van zoetstoffen. Bovendien speelt de voedingsindustrie nogal eens met de combinatie van zoet, vet en zout. Wanneer een producent zegt minder suiker in z’n product te stoppen, heb je grote kans dat ze de hoeveelheid vet of zout hebben vergroot om een lekkere smaak te behouden. Zo kan suikervrij ijs meer vet bevatten. Kunstmatige zoetstoffen zijn dus geen goed middel om af te vallen, anders zou het probleem "overgewicht" in Nederland niet meer bestaan door al die "light" producten die momenteel worden geconsumeerd.

Persoonlijk mijd ik kunstmatige zoetstoffen zoveel mogelijk.

Toegevoegd na 9 minuten:
Beter is het om jezelf af te leren om "zoete" drankjes te drinken. Je lichaam went erg aan zoet. Ik weet uit eigen ervaring dat als je 2 weken suiker en zoetstoffen mijdt, je lichaam er veel minder om vraagt en je ook veel minder snaaitrek krijgt. Gewoon eens proberen! (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een onzin, suiker is een koolhydraat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fabeltjes, en de link verwijst naar ene Annie. Die lijkt mij echt een specialist op voedsel gebied. HaHaHa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anna, badman, wel goed lezen. En leg mij dan maar eens uit waarom wij ondanks alle light- en vetarme producten die massaal genuttigd worden toch te dik blijven. Jij bent schijnbaar hier de specialist omdat je zo goed weet dat het fabeltjes zijn. Kom maar op, overtuig mij. Lalena, het gaat hier over zoetstoffen, niet over suiker. Het lichaam reageert hetzelfde op zoetstoffen als op suiker: het gaat insuline aanmaken. Interessant artikel over dit onderwerp: http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/39242934/ Nb: de machtige voedingsindustrie zal er ALLES aan doen om de waarheid over zoetstoffen NIET boven tafel te laten komen. Een artikel van Melchior Meijer (wetenschapsjournalist die de stelling dat verzadigd vet slecht is en linolzuur goed aan de kaak stelde) is tegengehouden door de voedingsindustrie omdat het voor hen nadelig zou kunnen zijn. Daarom zijn is waarschijnlijk ook veel meer financiering voor onderzoek beschikbaar naar de voordelen van zoetstoffen dan naar de nadelen ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik erger mij aan mensen die zonder enig steekhoudend tegenargument iets bestempelen als "fabeltjes". Natuurlijk zit er ook en psychische component aan het gebruik van lightproducten. Maar onderzoek heeft aangetoont dat er ook een lichamelijke component lijkt te zijn: zie het genoemde artikel van de VPRO bij de link. En ik denk dat wij ons in slaap laten sussen door de voedingsindustrie die maar 1 belang heeft: geld verdienen. En dat is een korte termijn belang. Natuurlijk hebben zij niets aan dode mensen, maar je zult ook niet direct dood neervallen van zoetstoffen. Maar de effecten op de langere termijn is volgens mij nog niet goed onderzocht of negatieve effecten worden door de machtige lobby onder de tafel gehouden. En het is discutabel of het echt zo veilig is op langere termijn.
Nog iets heel ander over (light) frisdrank: dit soort drinken is vaak behoorlijk aangezuurd. Of er nu wel of geen suiker in zit, het zuur kan je gebit (het glazuur) aantasten, waardoor je een grotere kans op gaatjes hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Light frisdranken zijn goed voor de lijn.

Ook dit is niet waar. Iemand die gewicht wil verliezen stapt vaak over op het drinken van light frisdranken, omdat er ‘niets’ in zit. Light frisdranken bevatten vaak de zoetstof aspartaam. Een bijwerking van aspartaam is een verhoogde eetlust. Dit is in diverse onderzoeken naar voren gekomen. Ook zorgt de zoete smaak voor het in stand houden van de zoetbehoefte. Allebei niet handig als je graag een paar pondjes kwijt wilt raken.