Waarom geen hoofdpijn van sherry?

Ik krijg van wijndrinken,witte,rode en ook dure, het maakt niet uit, ferme hoofdpijn.Zelfs als het maar om een half glas gaat. Jammer want ik houd van de smaak. Bij sherry doet het ongemak zich niet voor, terwijl het alcoholpercentage hoger is.
Wat zit er dan in wijn dat in sherry ontbreekt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Antwoorden (2)

In de meeste (niet alle) wijnen zit nitriet. Dit kan voor hoofdpijn zorgen

Toegevoegd na 6 uur:
Sorry, sulfiet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is je bron?
Een min voor het ontbreken van de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh, wat een dom gedoe C4th. Ik heb toch geen bron??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je beweert dus dat in de meeste wijnen nitriet zit en dat dat voor hoofdpijn kan zorgen, maar je hebt geen bron om dat te bewijzen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry sulfiet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ongeveer 20 jaar zelf wijn gemaakt. Bron genoeg zou ik zo zeggen.
Dat komt waarschijnlijk door de sulfiet die in wijn zit (zwaveldioxyde).

Toegevoegd na 4 minuten:
Help, er zit sulfiet in mijn wijn
Aandachtige consumenten hebben het al opgemerkt: tegenwoordig staat er op het etiket van een wijnfles “bevat sulfiet”. Dat klinkt behoorlijk bedreigend. Wijn wordt toch van druiven gemaakt, wat doet die sulfiet dan in mijn fles?

Sinds november 2004 geldt er een Europese richtlijn die producenten verplicht om allergene stoffen op levensmiddelen te vermelden. Sulfiet – zwaveldioxide of SO2 voor de scheikundigen onder ons – hoort daar bij. Sindsdien lees je een vermelding op wijnen die meer dan 10 mg/l sulfiet bevatten.

Sulfiet is een bewaarmiddel en een anti-oxydant. Het bewaart de smaak wijn, het belemmert verkleuring en het voorkomt het risico dat de wijn nog verder gaat gisten. In de wijngaard wordt zwaveldioxide gebruikt tegen schimmels. Wijnkuipen worden er ook mee ontsmet.

Toegevoegd na 5 minuten:
wijntips.skynetblogs.be/.../help-er-zit-sulfiet-in-mijn-wijn.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb me suf gegoogeld, en ben op het volgende gestuit: in wijn zit vrije sulfiet, in sherry gebonden sulfiet. Helaas ben ik niet verder gekomen dan dat, misschien is er een GV-er die dit verder kan uitdiepen.