Is bedorven melk slecht voor je lichaam? (2 weken overdatum)

Ik pakte zojuist een petfles melk uit de koelkast en nam een enorme slok. Helaas smaakte deze niet zoals gewoonlijk, het was namelijk dik twee weken over datum.
Het is nu een vaste massa aan het worden en smaakt echt zuur!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
6.6K

Het beste antwoord

Ik ben het gedeeltelijk met de vorige reacties oneens. Je kunt er niet ziek van worden. Melk bevat melkzuurbacterieën (die zijn onschadelijk) en die beginnen de melk te veranderen. Deze bacteriën halen de voedingstoffen uit de melk en scheiden melkzuur af.

De melk wordt dan zuur en de eiwitten gaan stollen. De zure melk is dan "bedorven" maar schadelijke bacteriën en schimmels zal je in dit zure milieu niet snel vinden.

Als het proces wat beter gecontroleerd was krijg je karnemelk. Dat is in feite ook gewoon bedorven melk.

Voor yoghurt moet je bij de (verse) melk een beetje yoghurt doen. In melk zelf zitten niet van nature de bacteriën die yoghurt maken. Je kunt dan de melk (met het beetje yoghurt) afgedekt bij de verwarming zetten (20 graden is ook prima) en de volgende dag kan je dit gewoon opeten. Erg lekker en beter dan verzuurde melk uit de ijskast.

Toegevoegd op 27-05-2009 16:16:40
( een van de meest voorkomende bacteriën in melk zijn Lactobacillus en daar kan je niet ziek van worden. Omdat de vragensteller het heeft over melk uit een petfles ga ik er vanuit dat de fabriek de melk goed heeft verwarmt en de schadelijke bacteriën al waren gedood. Als de melk zuur is dan is dat sowieso een slecht klimaat voor schadelijke bacteriën.

Als je rauwe melk drinkt is het een ander verhaal. Dat kan je beter vers doen.

Het kan wel zijn dat als iemand eerder zo uit het pak heeft gedronken er bacteriën uit de mond in de melk zijn gekomen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je zult er niet dood aan gaan...

Maar je mag naar verwachting wel rekenen op een paar onaangename verblijven op het toilet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult er niet dood aan gaan en ik betwijfel ook of je er echt ziek van gaat worden. Het ging immers maar om 1 slok.
Lekker is inderdaad anders, ik weet het. Dik 2 weken over datum is mij nog niet gebeurt, maar 1 weekje al wel eens en dan pas aan het einde van het glas denken: Mmmm was toch niet lekker..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén van de meest voorkomende bacteriën die melk verzuurt kan zware diarree geven, dus bereid je daar maar op voor :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo letterlijk wou ik het niet omschrijven. Maar moest wel even denken aan die ene slok leidingbier, waarna ik 3 dagen carnaval voornamelijk op het toilet heb doorgebracht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En een paar onaangename verblijven op het toilet komen op hetzelfde neer :)) Oh, ik moet ineens denken aan een bedorven visje. Heb daarna mijn toilet ook vaker en langer bezocht dan me lief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Farstar: dat je bedorven melk hebt gedronken, leidingbier of een fout visje hebt gegeten xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Farstar: Is maar te hopen dat er geen vervelende klusjes liggen te wachten. Want dan gaan ze denken dat je het expres doet...
Melkzuur is een lichaam eigen stof en kan geen kwaad. Althans, niet als je zware inspanningen aan het verrichten ben. Het is tevens een verklaring van de term in de wielersport van: Zure benen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
reken op diaree. maar ik had mijn vinger in mijn keel gestoken als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha, nee is niet zo erg hoor. Heb je een goeie weerstand krijg je er hoogstens wat buikpijn van en diaree maar weken lang in je bed liggen zit er niet in ;)