is de suiker in waterkefir een must?

ik drink elke dag waterkefir. naar verluidt is dit gezond voor zo wat alles (psyche, lichaam...), normaliseert je gewicht en je bloeddruk etc...
om waterkefir te kunnen maken is er echter behoorlijk wat suiker nodig (ongeveer 6 eetlepels op een liter). volgens mij staat dit toch haaks op het "normaliseren van het gewicht"...
is er een manier om waterkefir te bereiden zonder (of met véél minder) suiker?

Toegevoegd na 45 minuten:
... ik wil mijn waterkefir wel zelf blijven bereiden, maar ben wat bang dat hij 'sterft" als ik er geen of te weinig suiker bij doe...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (2)

nee
Behalve water omvat het recept voor Aquakefir enkel citroenen en gedroogde vijgen. Vooral de vijgen durven producenten nogal eens vervangen. Nochtans is aangetoond dat in vijgen een bepaalde groeifactor zit die nergens anders te vinden is en die stimulerend werkt op bepaalde kefirorganismen. Wij vinden het belangrijk om dit ingrediënt te behouden. Waarschijnlijk is Aquakefir wereldwijd de enige waterkefir die in het geheel zonder suiker wordt bereid
fremar
13 jaar geleden
http://www.vergetengroenten.be/index/artikel/119