Is limewire illegaal en/of strafbaar?

Is limewire gebruiken illegaal. Ik doe het best vaak om een cd'tje te branden. Dan dowload ik daar mijn muziek.
Mag dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je Limewire neemt probeer dan wel Pro te hebben,
die ''gratis'' versies hebben vele virussen!

Het beste antwoord

Zolang je van Limewire download is het op zich niet strafbaar. Maar op/met Limewire deel je je bestanden en kunnen dus door anderen via jouw computer weer geupload worden. Dit laatste is dus in principe strafbaar.
Zeker als er sprake is van auteursrechtelijke bescherming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In Nederland heb ik nog nooit gehoord dat iemand vervolgd is voor downloaden, wel voor uploaden, en LimeWire loadt volgens mij automatisch bestanden up die in de downloads map staan. Zelf doe ik het niet, maar wil je het zekere voor het onzekere nemen, sleep de bestanden dan na het downloaden in een andere map...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, limwire zelf is niet illegaal. Het downloaden van muziek films etc waar geen auteursrechten van in bezit zijn is dat wel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier wordt bv gezegd "limewire illegaal noemen is net als een auto illegaal noemen om wat je ermee kan doen. Verspreiden van materiaal waar auteursrechten op zitten is het meest strafbaar.

Of deze dan: Woman fined to tune of $1.9 million for illegal downloads
http://edition.cnn.com/2009/CRIME/06/18/minnesota.music.download.fine/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U kan beter de YouTube mp3 converter downloaden. Omdat sommige knapen het grappig vinden om virussen op limewire te zetten, de YouTube converter is erg makkelijk : gewoon de url van het adres copieren en plakken in zo'n balkje dan downloaden... Als je het gebruikt kan je het bestand een naam geven. Gebruik dan geen spatie maar-/.,:" of iets anders , je zult zien waarom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Downloaden voor eigen gebruik mag, met wat haken en ogen. Zie bron voor een goeie uitleg.

Het cd'tje mag je niet aan iemand anders geven: dan is het geen eigen gebruik meer. En je moet ook goed opletten dan limewire geen bestanden upload: da's ook een kopie voor andermans gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Limewire is legaal. Je suf downloaden ook. Uploaden, map deelbaar stellen en verpreiden wordt zwaar bestraft als ze je daarop betrappen. En dat het nog niet is voorgekomen in Nederland, wil niet zeggen dat er niet een de eerste zal zijn. Boetes van EUR 25.000 of meer zijn geen uitzonderingen dan.