Stel ik koop via een boekenwinkel of postorderbedrijf tien boeken van dezelfde titel. Mag ik deze met winst doorverkopen aan diverse mensen?

Of moet ik daar toestemming voor hebben van de leverancier die de boeken aan mij verkocht heeft?

Of ben ik dan een handelaar en moet ik een Kvk inschrijving hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Je bent dan niet de eindgebruiker van de boeken (die na gebruik de boeken mag verkopen voor welke prijs dan ook) maar een tussenhandelaar. En als tussenhandelaar ben je wél gebonden aan de Wet op de vaste boekenprijs, nog afgezien van belastingplicht en kvk-inschrijving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Maar waarom biedt Bol.com dan een korting aan als je 10 dezelfde boeken koopt? Ik ga toch niet 10 dezelfde boeken in mijn boekenkast zetten? Ja okee, ik zou ze cadeau kunnen doen aan mensen, maar ik ben Sinterklaas niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel: de Wet op de vaste boekenprijs is vrij uitgebreid, en voorziet in een korting bij aankoop van 10 of meer boeken. Daar kan gebruik van worden gemaakt door collectieve inkoop. Denk bijvoorbeeld aan een docent die boeken bestelt voor al zijn studenten, waarbij de studenten de werkelijke prijs (dus met korting) vergoeden. Of een bedrijf dat een boek cadeau geeft aan zijn werknemers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Conan 10 boeken goedkoop inkoopt en met winst doorverkoopt is hij nog geen tussenhandelaar. Ik zie niet in waarom Conan als particulier zou vallen onder De Wet op de vaste boekenprijs. Sowieso een onding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut een onding. Maar ik ken de wet nogal goed omdat ik in de boeken heb gewerkt. Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar als je boeken in bulk (en ja, 10 is al bulk) koopt en met winst doorverkoopt, ben je volgens de wet een tussenhandelaar, geen particulier. En de boetes die je krijgt zijn zo gruwelijk hoog, dat het ontduiken van de wet voor boekhandels niet eens het risico waard is, laat staan voor één persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar is er dan geen enkele manier om het toch legaal te doen? Een boekenwinkel koopt de boeken toch ook voor een inkoopprijs om ze vervolgens met winst te verkopen? Kan ik zelf niet als particulier of als bedrijf, rechtstreeks bij de uitgever, importeur, of tussenhandel kopen, met als doel om ze met winst te verkopen? Desnoods voor de vaste boekenprijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, natuurlijk kan het legaal. De Wet op de vaste boekenprijs geldt voor verkoop aan eindgebruikers. Als je een bedrijf start, je inschrijft bij de KvK, je aanmeldt bij de Belastingdienst als ondernemer, een bedrijfsadministratie bijhoudt etc., dan kun jij ook boeken inkopen voor inkoopprijs en verkopen voor de vaste prijs. Maar dat lijkt me nogal een gedoe voor het in- en verkopen van 10 boeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat eigen bedrijf gaat er komen. En de verkoop van die boeken is meer een service voor de klanten. Als ik ergens een lezing ga houden over een onderwerp, is het wellicht handig voor de aanwezigen als ze ter plekke een boek over het onderwerp kunnen aanschaffen. Maar ik heb geen zin om me een breuk te gaan lopen sjouwen met een krat boeken, zonder er een cent op te verdienen. Tevens wil ik het wel legaal doen om het voortbestaan van het eigen bedrijf niet in gevaar te brengen. Weet jij hoeveel procent marge er op de boeken zit?
Dus wat zal ik ongeveer verdienen op een boek dat in de winkel 10 euro kost?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De marge op boeken is erg klein, véél kleiner dan in de rest van de detailhandel. De boekhandelskorting (het werkt net anders dan traditionele marges) voor een zeer grote boekhandel (relatief lagere secundaire kosten) varieert afhankelijk van de uitgever zo'n beetje tussen de 15 en 40%. Die 40% bij uitzondering. En de uitgever maakt alleen zo'n deal als hij verwacht bulk weg te kunnen zetten. En dan bedoel ik bulk in de traditionele zin van het woord, beginnend bij honderden exemplaren per titel, en veel verschillende titels uit het bestand van die uitgever. Ik zou niet meer verwachten dan 1 of maximaal 2 euro winst per boek, ervan uitgaande dat je ze kunt krijgen zonder bijkomende kosten. Je zou het inderdaad kunnen doen als service aan je klanten, maar van het boekenvak wordt je niet rijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ, bedankt voor je antwoord en reacties.
Ik ben heel wat wijzer nu.

Andere antwoorden (3)

Er is ook nog zoiets als een vaste boekenprijs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag.
De boeken zijn dan immers van jou. Wat jij er mee doet moet je zelf weten. Als andere mensen meer aan jou voor het boek betalen dan ze eventueel bij de boekenwinkel zouden moeten betalen, dan is dat hun probleem, niet de jouwe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het eenmalig is, dan kan dat, echter als je het doorverkopen als een zelfstandige gaat doen, dan heb je een probleem.