Wanneer vind jij een cabaretier goed?

Door de een verguisd, door een ander de hemel in geprezen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik vind in het algemeen cabaretiers goed in de avonduren.

Maar nu even serieus. Ik vind dat ik er om zijn minst om moet kunnen lachen en daarnaast ook aan het denken word gezet.
Eigenlijk moet het voor mij filosofische zijn met een humoristische ondertoon.
Geen onderbroekenlol, hoewel ik heel erg om Paul de Leeuw kan lachen, maar dat komt waarschijnlijk omdat hij geen cabaretier is, maar een presentator die blijkbaar vrijwel alles kan maken en zeggen.
Mijn favoriet? Najib Amhali en Jochem Myjer. Maar daar vroeg je niet om he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha..... een woordgrap......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Najib Amhali en Jochem Myjer zijn trouwens inderdaad de cabaretiers bij uitstek die filosofie met een humoristische ondertoon hoog in het vaandel hebben staan...
Prima dat je niet van onderbroekenlol houdt, maar zeg dan niet dat Jochem Myjer je favoriet is.

Andere antwoorden (14)

Ik vind de meeste caberetiers over het algemeen wel goed...

Maar mijn absolute favoriet is nog altijd Bijbelverhalen van Hans Teeuwen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Als hij of zij me kan verbazen, laten lachen, ontroeren en nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind Jochem Meijer en Bert Vischer erg goed. Ik vind cabaretiers vooral goed al ze dingen bespreken met een dosis humor die herkenbaar zijn en ik de onderwerpen kan terugkoppelen naar mijn eigen leventje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk vind ik een cabaretier goed als hij mensen een leuke avond kan bezorgen zonder een bepaald persoon of een bepaalde groep mensen af te zeiken.
Dus gewoon een leuk, alledaags verhaaltje, met een kwinkslag. Een verhaal dat je aan het denken zet. Woordgrappen zijn ook altijd leuk.

Als een cabaretier alleen maar kan scoren door anderen af te zeiken, dan heeft hij voor mij al afgedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind zelf een verzameling cabaretiers zeer goed die anderen zo bij elkaar misschien niet allemaal goed zouden vinden. Daaruit blijkt denk ik wel dat het haast niet objectief vast te stellen is, toch zijn er denk ik wel een aantal criteria die ik uit mijn persoonlijk smaak kan destilleren, die geven dan natuurlijk nog steeds mijn mening weer.

Een aantal belangrijke factoren zijn:
- Timing, sommigen zijn hier heel goed in, anderen veel minder.
- Het uiterlijk van de cabaretier, maar ook kleding en decor willen nog wel eens wat uitmaken
- De inhoud van de grappen, persoonlijk vind ik bijvoorbeeld Finkers heel goed door de knappe manier waarop hij met taal omspringt, maar ook veel 'dommere' humor kan ik soms waarderen.
- De achtergrond van de cabaretier. Als ik een zwarte Amerikaanse persoon grappen zie maken met het woord nigger erin dan komt dat bijvoorbeeld heel anders over dan wanneer een blanke het zegt.

Ik kan nog wel even doorgaan, maar hierboven staan de belangrijkste dingen wel denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk, homosexuele, dikke, lelijke zwarte mannen hebben een groot voordeel; ze mogen namelijk grappen maken over homo's, dikke mensen, lelijke mensen en "negers".
Als Paul de Leeuw een homograp maakt ist lachen geblazen. Als ik dezelfde grap zou maken is het discriminerend. Daar is niets mis mee, maar het is wel zo.

Maar dat terzijde :P

Cabaratiers zijn leuk als ze me aan het lachen maken, en dat hangt van erg veel af. Ik ben ooit naar Droog Brood geweest; als iemand me vantevoren zou vertellen dat ik helemaal uit mn plaat zou gaan omdat die kerel een paasei voor die ander had verstopt had ik het niet geloofd. Maar de perfecte timing en presentatie maakten dat echt een wereldgrap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ook jaloers op homosexuele, dikke, lelijke zwarte mannen. Maar ik denk dat je als homosexuele, dikke, lelijke zwarte vrouw nog meer groeperingen belachelijk kan en mag maken. Oh, en wat dat Droog Brood betreft: Dat zal wel zo'n geval zijn van "je had er bij moeten zijn"..
Ik vind een caberatier goed als hij dingen zegt waar je over na gaat denken en het 'ja nou hij het zegt'-idee krijgt. Maar een caberatier moet niet te veel zn best doen om grappig te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
woordgrapjes doen het bij mij altijd erg goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet na twee zinnen weet op welke partij hij wil dat jij stemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij of zij me aan het lachen maakt, maar ook aan het nadenken zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een cabaretier goed wanneer hij/zij grappen vertelt waar een kern van waarheid inzit (Theo Maassen), of die gewoon te flauw/kinderachtig zijn (Irma & Ingrid: Biks!)
Van die grove grappen van Hans Teeuwen hou ik totaal niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer ik erom moet lachen, en het is ook leuk met actuele onderwerpen of als iets belachelijk wordt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind jochem meijer goed omdat ik net zo veel adhd heb.
je vind een cabaretier dus goed wanneer je jezelf in die gene of situaties die hij/zij persifleert aan sluiten op jou leven familie ect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een cabaretier goed als hij onvoorspelbaar is of je op het verkeerde been zet. Dit kunnen simpele grappen zijn, maar dat maakt ze niet minder briljant.

Herman Finkers is hier een meester in. Even een voorbeeldje:

"Ik ben heel vergeetachtig. Ik weet het nog goed. Gisteren schonk ik mezelf een borrel in, toen de telefoon ging. Ik zette mijn borrel op het aanrecht en nam de telefoon op. Toen ik terugkwam zou ik zweren dat ik mijn borrel op het aanrecht had gezet. Maar waar ik ook keek, geen aanrecht!
Afijn, ik pak de borrel van de grond en..."

Ik vind grappen ook leuker als ze tussendoor worden gemaakt, dan dat er naar toe wordt gewerkt. Ook dit heeft met onvoorspelbaarheid te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bert Visscher is hier trouwens ook heel goed in. "Au, een dak in mijn oog!" , "Vertel, vertel! Desnoods leggen we geld bij!" en "Wacht, we schrijven mee!" zijn daar goede voorbeelden van.