Mag je zomaar naar een schietbaan?

Ik heb er dus altijd al over nagedacht hoe bijvoorbeeld de terugslag van een geweer aanvoelt, vooral na het zien van films zoals John Wick, en het leek me ergens ook best een interessante date om naar een schietbaan te gaan. Maar ik vraag me dus af of dit zomaar toegankelijk is, of dat hier bepaalde voorwaarden aan vastzitten. Ik lees op Google veel over schietverenigingen en dergelijken, maar de bedoeling is dus echt dat het gewoon eenmalig is. Mocht dit kunnen vraag ik me ook af waar, en hoeveel dit zo ongeveer kost?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.7K
Amadea
4 jaar geleden
Vermoedelijk is er wel een bepaalde leeftijd voor vereist. Het kan in elk geval in Den Haag: https://www.schietsportuitje.nl/schietbaan-schiet-sportinfo/daguitje-daguitjes/
Ritsuka
4 jaar geleden
Veel schietverenigingen houden open dagen, houd dat in de gaten.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag niet.

Schietverenigingen zijn niet bedoeld om eenmalig te schieten.
Er zijn namelijk geen instructeurs om de veiligheid te waarborgen.
Op de baan zijn mensen aan het schieten, omdat het hun sport is.
Verder wordt er met heel veel soorten wapens geschoten en soms ook met echte kogels.
Leden moeten sommige wapens (vergunning) thuis bewaren in een kluis.
Onverantwoord om daar als leek even te gaan schieten.

Als je eenmalig wilt schieten met een geweer, moet je een 'schietuitje' boeken.
Er is dan een ervaren instructeur aanwezig om de techniek uit te leggen, het schieten te begeleiden en de veiligheid te garanderen.
Deze uitjes boek je bij een schietsportcentrum.
Ik zal een link bijvoegen van een dergelijk centrum.

http://www.schietsportcentrumidc.nl/

Als laatste wil ik nog zeggen dat schieten met een geweer, vaak niet meer een geweer is, zoals we dat uit de film kennen.
Daarvan zal ik een foto toevoegen.

Veel plezier!
Toegevoegd op 15 juni 2019 15:31: afbeelding
Plaatje bij antwoord