waar komt het woord minstreel vandaan?

minnen en strelen, klinkt zo loverboy-achtig je zou bijna denken een gigolo die op zijn gitaar ragt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Het woord minstreel (in het engels : minstrel en in het frans minstrele) heeft eigenlijk helemaal niets met minnen of strelen te maken. Het is verwant aan het woord minister, dat 'dienende'' of 'bediende' betekent. (vgl engelse Servant), iemand die anderen ter dienste staat.

De associaties met muzikaliteit zijn pas van relatief recenter datum. Uiteindelijk voert het terug op het oude latijnse 'ministerialis', een afgeleide van het latijnse Ministerium. Dat is in het oud-frans overgenomen als 'menestral', en het was daar dat langzaam maar zeker de meer specifieke betekenis zich ontwikkelde, van bediende via entertainer naar zanger.

Iemand dus die in dienst van anderen (meestal aan het hof) muziek maakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, dat zijn dan weer die minnetjes waarvan ik denk : waar sláát het op.....
Rieneke1
13 jaar geleden
idd marleen, plus van mij.
minstreel
` min - streel de -woord (mannelijk) minstrelen = menestreel
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/minstreel

minstreel
een rondtrekkende zanger
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/minstre

Minstreel
Een `minstreel` was een middeleeuws zanger in dienst bij een heer of stad. De minstreel zong liederen en maakte muziek, veelal over actuele gebeurtenissen en roddels. Onderling werden ook verbale duels uitgevochten, minstrelen konden zaken ook zeer goed opruien. De minstreel stamt uit de middeleeuwen maar ook nu nog zijn er zangers die zingend verh
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Minstreel

minstreel
Verzamelnaam voor allen die in de middeleeuwse samenleving voor amusement zorgen: acrobaten, dansers, zangers, berentemmers enz. De term is in zekere zin synoniem aan begrippen als jongleur en joculator; de jongleur had echter de voordracht van epische werken (voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minstreel komt van 'strelen'. Minstrelen werden vroeger ingezet om de rijken te vermaken, onder andere door ze te masseren en strelen. 'Min' is een verbastering van 'man' of 'men'. Feitelijk betekent minstreel dus 'iemand de mensen streelt'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je daar een bron van, want die spreekt ALLE etymologische bronnen tegen.
AWM
13 jaar geleden
Wat een onzin. -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin inderdaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ze hebben elkaar weer gevonden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft elkaar weer gevonden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger minstrelen,tegenwoordig testboys.