Hoe word je een manager voor een artiest?

Wat ik me vaak afvraag, is wie bijvoorbeeld de managers zijn van al die bekende DJ's. De DJ's zelf regelen toch niet alles? Hoe word je zo'n persoon die met hun meereist en bookings regelt? Ik heb altijd interesse gehad in de muziekwereld en het lijkt mij ook tof om een artiest bekend te maken en het beste uit zich te halen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Ik ben op dit moment afstuderende op Media en Entertainment Managament en ik kan vanuit eigen ervaring zeggen dat ik ook specialisatieminor Artist Management heb gevolgd. Verder had ik ook nog een jaar in Amerika gewoond en gewerkt in de muziekindustrie dus wellicht dat deze studie je de nodige "kickstart" geeft om in dit vak te rollen.

Een ding dat ik heb geleerd en daar hoef je niet voor te studeren, ga veel netwerken op feestjes, maak jezelf bekend. probeer de mensen achter de draaitafel te leren kennen, lees muziekblogs of beter maak er zelf een. Op gegeven moment begin je te merken dat mensen je herkennen binnen het vak en zo bouw je je eigen naam snel op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je zou kunnen beginnen met een hbo-opleiding Media en Entertainment Management of een vergelijkbare opleiding, maar lang niet alle (succesvolle) managers hebben een managementopleiding gehad, dus die is niet per se nodig. Kijk voor meer informatie over de opleiding op http://www.carrieretijger.nl/opleiding/taal-communicatie/media/commercieel/media-entertainment-management.

Daarna is het vooral een kwestie van het gebruiken van je netwerk, en dit ook gaandeweg uit te breiden. Daarbij is het aan te raden een eigen bedrijf (een eenmanszaak) op te richten, waarna je steeds duidelijk bekendmaakt dat jouw bedrijf zich richt op het managen van dj’s en artiesten.
Antoni
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat dat je het als artist manager vooral moet hebben van je netwerk. Ik ken iemand die grotere artiesten vertegenwoordigt, maar die heeft een hele andere opleiding gedaan. De opleiding waar je naar verwijst heeft verder een nogal slechte reputatie (was de MEM in het inHolland schandaal die zorgde voor de comotie, zegt uiteraard niks over de individuele studenten.)
Antoni
9 jaar geleden
Ja, het gaat met name om de managementkwaliteiten van de betrokken persoon, niet per se om de opleiding. Sommige mensen hebben van nature al managementkwaliteiten.