Mag een tv programma je zomaar uitzenden?

Ik liep laatst over straat en had het idee dat ik gefilmd werd voor een tv programma. Mogen ze dit zonder mijn toestemming uitzenden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Nee, degene die op de band staat moet toestemming hebben gegeven, volgens mij bij programmas zoals babyborn bastards worden ook achteraf nog aan de jongeren gevraagd om uit te zenden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Zo eenvoudig is het niet. Veel antwoorden op vergelijkbare vragen op deze website geven andere informatie: mensen filmen in de openbare ruimte is toegestaan, maar alleen als daarmee geen van de gefilmden wordt lastiggevallen of wordt benadeeld. Overigens is mijn indruk dat de vraagsteller niet werkelijk iets deed op de film of daaraan deelnam, maar een toevallige voorbijganger was op de plaats waar gefilmd werd.
Antoni
9 jaar geleden
Wat ik wil aangeven: het is voor filmmakers, cameramensen of reportagemakers niet verplicht om alle voorbijgangers in een in de openbare ruimte opgenomen film te vragen om toestemming voor het uitzenden van die film: filmen in de openbare ruimte mag gewoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij is het wel verplicht dat ze ervan op de hoogte zijn, kijk maar naar Project P, daar moest iedereen ook toestemming geven om het uit te zenden
Antoni
9 jaar geleden
Ik heb het over gewone voorbijgangers, jij hebt het over daadwerkelijke deelnemers aan een film (die mogelijk zelfs benadeeld worden door de filmbeelden). Dat maakt een verschil, dat klopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni heeft gelijk: de mensen in Project P bevinden zich niet in de openbare ruimte maar op een school, en dat is precies het verschil.
Als je niet benaderd bent en je was op een openbare ruimte dus in dit geval op straat dan mag dit zeker wel.