Hoe organiseer ik een pianoconcert?

Wie heeft er ervaring met het plannen van een concert?

Ik wil graag een pianoconcert geven. Op een mooie locatie, met een concertvleugel.

Maar ik heb zo iets nog nooit eerder georganiseerd.
Zijn er tips over hoe ik het beste een pianoconcert kan organiseren?

Denk aan entréégeld, locatie, promotie etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Begin simpel, kijk of het aanslaat en breid dan uit. Kijk of je aan kunt sluiten bij een concert op de muziekschool of het conservatorium, of zoek een chique hotel waar een vleugel staat en kijk of je het daar mag organiseren. Begin met mensen uit je eigen omgeving; vrienden en bekenden die je muziek waarderen en die graag naar je komen luisteren. Houd de entree zo laag mogelijk. Het huren van een echte theaterzaal met een goede vleugel kost duizenden euro's (en dat betekent dus financieel risico voor de organisator).

Helemaal zelf organiseren (locatie zoeken, kaartjes verkopen, pr doen etc.) is heel veel werk en vraagt aardig wat ervaring. Als je echt zo goed bent dat je denkt dat je volle zalen zult trekken, kun je het best bij een boekingsagentschap aansluiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken maar 1 professioneel artiest die zelf het risico durft te nemen door zijn shows zelf voor te financieren en dat is Andre Rieu. Die is al een paar keer bijna failliet geweest hierdoor.
Oftewel: het advies van Stippel om je aan te sluiten bij een agentschap is heel verstandig.
Kijk ook eens of er al een organisatie in je woonplaats is die al dingen organiseert op cultureel gebied. En vraag daar advies of vraag of het iets is om samen met hun te organiseren. Want met meer mensen bereik je meer dan als je het alleen gaat organiseren. Zorg in ieder geval voor een goed plan van aanpak. En als je er een verhaal aan vast plakt (bijvoorbeeld meer mensen kennis laten maken met pianomuziek in mijn omgeving) dan heb je al meer kans dat mensen er aan mee willen werken. Ik zit ook in een organisatie met vrijwilligers waarin we dingen op cultureel gebied organiseren in mijn gemeente. En wij (plack.nl) krijgen een kleine subsidie van de gemeente omdat we door hun aangesteld zijn en een goede visie en doel e.d hebben. Dus ik zou eerst eens kijken of er mensen zijn in je omgeving die iets doen op cultureel gebied en hun advies vragen of je daar (tijdelijk) bij aansluiten met je plan. Of anders mensen zoeken die zoiets leuk vinden om te gaan organiseren. En mocht je direct al geld willen uitgeven zijn er ook zat cursussen te volgen op dat gebied. Evenementen organiseren bijvoorbeeld.

Oja die groep van ons is puur op vrijwillige basis we doen het omdat we het zelf leuk vinden. Dus het is niet commercieel dat we er geld mee verdienen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het een idee om eerst eens een huiskamerconcert te geven? Dat kost, op het (eventueel) huren van een concertvleugel na, bijna geen geld en weinig voorbereiding. Je kunt dan eens kijken of het je bevalt om iets te organiseren.