moet je voor het maken van een time lapse video echt letterlijk 1 voor 1 fotos gaan maken van iets want als je er 1000 nodig hebt bv duurt dat lang?

moet je voor het maken van een time lapse video echt letterlijk 1 voor 1 fotos gaan maken van iets want als je er 1000 nodig hebt bv duurt dat lang ik zou dit graag met mijn webcam willen doen:LOGITECH HD PRO WEBCAM C920 maar stel bijvoorbeeld dat ik de groei van een plant wil zien als ik dan videos er over kijk hoe dit gemaakt word,worden er bijvoorbeeld in windows movie maker 1000 fotos geplaatst en dan ingekort zodat je het snel ziet groeien maar hoe maak je die 1000 foto's dan gaat dat in 1 keer of allemaal apart maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Ja, je zult veel aparte foto's moeten maken... Je krijgt het mooiste resultaat als je een vaste set-up hebt. De webcam vastzetten op 1 plaats, en het plantje vastzetten op 1 plaats. Zorg er voor dat je altijd genoeg licht hebt, zodat je op elk moment een foto kunt maken. 5 foto's per dag, een maand lang zou genoeg moeten zijn. Als je die foto's dan achter elkaar aan zet, en ze elk een halve seconde laat zien, krijg je al een mooie time-lapse video.

In de eerste bron staat (in het Engels) dat er een handig, gratis programma van Microsoft is dat de foto's voor je kan maken. De download link staat in de onderste bron, onder het tabblad PowerToys, en dan Webcam Timershot. Ik hoop dat je Windows XP nog gebruikt, want het werkt niet met Windows 7. Ik kan dit programma niet vinden op de Nederlandse site om een of andere reden...

Maar als je dit programma gebruikt, moet je de computer wel de hele dag aan hebben staan. 's nachts heeft het niet veel zin om foto's van een plant te maken, dus dan kan de computer wel uit.

Heel veel succes in ieder geval!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor time-lapse video's heb je inderdaad een heleboel beelden nodig die met tussenpozen zijn gemaakt. Met je webcam is dat makkelijk te doen! Een handig (gratis) programma daarvoor is ChronoLapse:
http://www.zdnet.be/downloads/135742/chronolapse-1-0-8/
Maar ook het gratis WebcamXP is goed en makkelijk in gebruik. (De naam WebcamXP heeft overigens niets met het besturingssysteem van je pc te maken: je kunt het ook met Vista of Windows 7 gebruiken). Een uitvoerige instructie kun je lezen in de tweede bron. Daar staat ook welke andere programma's je nodig hebt. En een heleboel nuttige tips!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey ik heb chronolapse 1.0.8 gedownload als ik het open en ik kan kiezen tussen screenshots en webcam vink ik het vakje webcam aan dan doe ik configure maar dan zegt het no webcam found on your system,terwijl dat mijn webcam wel werkt gewoon want ik maak al dagen videos en fotos met de webcam hoe komt het dat chronolapse mijn webcam niet vind?
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik krijg ook die melding. Volgens de website van Chronolapse moet je dit zelf instellen: http://code.google.com/p/chronolapse/issues/detail?id=27
Geen idee wat ze bedoelen. Misschien vind je hier meer info:
http://code.google.com/p/chronolapse/
Filmpjes bestaan sowieso eigenlijk uit heel veel foto's/beeldjes. Normaal zijn dat er 24 of meer per seconde, maar voor een timelapse is dat 1 beeldje per aantal seconden/minuten/uren, afhankelijk van waar het van is.

Ik heb zelf ook een webcam van Logitech gehad, een Logitech Zoom, en daar zat het maken van timelapses in het bijgeleverde programma. Je kon daar kiezen om fps (frames per seconden) in te stellen, of de opnameduur en uiteindelijke duur. Zolang je dan je computer liet aanstaan kon je hem zo lang maken als je wilde.

Ik weet niet hoe dat bij de HD Pro webcem zit, maar ik mag aannemen dat die functie er nog is (zeker gezien het Pro is) en dat je niet zelf 1000 foto's aan elkaar hoeft te plakken.