Hoe verven ze de stenen van Domino day? En hoe worden ze op de goede plaats in het plaatje gezet?

Staan er nummertjes op? (ik bedoel dus van die foto's waarbij je vooraf een ander plaatje ziet dan achteraf)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De miljoenen dominostenen worden elk jaar speciaal gemaakt. In april wordt er al begonnen met het produceren van de stenen. Er is één mal die elk jaar opnieuw wordt gebruikt om de stenen te maken. Daarin gaan bolletjes gekleurd plastic. Per dag produceert de fabriek 100.000 stenen. Daarna gaat een gedeelte naar een autospuiterij, waar sommige stenen op één kant een extra kleurtje krijgen. Hierdoor kunnen er bij Domino Day tekeningen worden gemaakt.

De dominostenen zijn overigens niet allemaal even zwaar en dat komt door de kleurstof die erin zit. Een rode steen is lichter dan een blauwe, maar het gewicht ligt altijd op ongeveer 8 gram. Ze hebben door hun verschillen in gewicht allemaal fysieke eigenschappen, dit zijn enorme details die bij grote aantallen ineens belangrijk worden.

Dat is in elk geval een antwoord op je eerste vraag. Hoe ze op de goede plek worden gezet weet ik helaas niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met verf? :P
Ze maken foto's en die printen ze dan uit op heel groot formaat (misschien gebruiken ze wel sony erricson?)
en dan plakken ze elke pixel op een domino steen. Ze hebben een speciale techniek om die stenen neer te zetten. Ze hebben een plank waar ze de steentjes perfect neer kunnen zetten en die schuiven ze dan naar voren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, NintendoNerd!
Ze plakken dus, maar verven niet? Als ze toch verven, moet dat toch bijna wel handwerk zijn?
Interessant die planktechniek, kun je de werking daarvan nog iets duidelijker uitleggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het plankjes verhaal klopt wel degelijk. Al is het wellicht geen plankje maar een kunststof liniaal-achtig voorwerp waarin sleufjes zitten waarin de dominostenen geplaatst kunnen worden waarna met een schuifbeweging de stenen op de juiste plaats worden geschoven. http://www.dominoday.nl/page/?item=photoreport Kijk maar op foto 1 (het naar voren schuiven) en foto 2 (daar zie je de grijze 'malletjes' waar de stenen in geplaatst worden)