Ramsj is ongeregeld goed of rommel...

Toegevoegd na 12 seconden:
Het begrip ramsj hanteert men in het bijzonder voor boeken die tegen afbraakprijzen op de markt gebracht worden: het zogenaamde modern antiquariaat. Het gaat hierbij om nieuwe, niet eerder verhandelde boeken die niet goed meer lopen en die door de uitgever worden verramsjt. Dat wil zeggen dat de eerder bepaalde vaste boekenprijs definitief wordt opgeheven, er is dus geen sprake van een tijdelijke aanbieding. Het begrip ramsj heeft ook geen betrekking op door antiquaren verkochte tweedehands of oude boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Letterlijk betekent het zoiets als 'rommel'.

In de boekenwereld zijn het boeken die niet goed meer lopen, en die genoeg uit zijn zijn om niet meer onder de Wet op de vaste boekenprijs te vallen. Ze kunnen (en gaan) dan definitief in de aanbieding, vaak voor spotprijzen.

Boeken in de ramsj zijn dus eigenlijk de winkeldochters van de uitgeverij. Wat niet wil zeggen dat het troep is: je kunt prima boeken vinden in de ramsj.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoelde natuurlijk: die *lang* genoeg uit zijn om niet meer onder de Wet op de vaste boekenprijs te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ramsj
de -woord (mannelijk)
Bargoens goederen van mindere kwaliteit;
in de ramsj liggen
wegens gebrek aan belangstelling voor een lagere dan de officiële prijs verkocht worden (vooral gezegd van boeken)
Gevonden op http://www.heelom.com/Echo/zoekrobot/woo

RAMSJ
-Gebiedende wijs van ramsjen -ongeregeld goed -ongeregelde handel -ongeregelgoederen -uitschot
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoor

Ramsj
Het van oorsprong Jiddische woord `ramsj` heeft als algemene betekenis: ongeregeld goed of rommel.
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramsj