Wat moet een liedje bevatten opdat het een goed liedje wordt?

De vraag spreekt voor zich ;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

Er moet een goede opbouw in zitten, waarbij er 'wordt uitgepakt' naarmate het liedje vordert. Het moet technisch goed gezonden zijn en de stem en artiest moeten je aanspreken. Aantrekkelijke artiesten doen het vaak beter dan degene met wat minder geluk op dat gebied.

Neem het nummer Happiness van Alexis Jordan en bovenstaande vind je daarin sterk terug. Dat nummer kun je bijna niet echt slecht vinden.
12 jaar geleden
Een refrein wat mee te zingen, neuriën of fluiten is. Een lekker ritme, zodat er eventueel een dansje op te maken is. Herkenbare akkoorden, en misschien een verrassend effect erbij waardoor het opvalt.
Amadea
12 jaar geleden
ligt er maar net aan wat voor genre je wilt hebben. Als je pop nummers bedoeld, moet het een duidelijk opbouw hebben intro-couplet-refrein-etc. maar bij andere genres zit dit natuurlijk anders in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat een "goed" liedje subjectief is en voor iedereen anders:

The music genome database bestaat uit een database met 400 eigenschappen van nummers. Op basis van die eigenschappen wordt aan de hand van een persoonlijk profiel bijvoorbeeld op de bekende site "pandora.com" muziek voorschotelt die je leuk vindt en blijkbaar werkt het want de site was een enorme hit toen hij gelaunched werd (nu alleen nog via truken te bereiken vanuit nederland).

HELAAS is die VOLLEDIGE lijst van 400 eigenschappen een "trade secret" dus... de lijst bestaat wel maar is niet openbaar.

Een deel ervan staat hier: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Music_Genome_Project_attributes

Die attributen worden dus door een distance functie met elkaar gematched om jou persoonlijk een...

"liedje te maken dat een goed liedje is"

Toegevoegd na 6 minuten:
p.s. als je het echt wilt weten:

Deze vraag valt binnen http://en.wikipedia.org/wiki/Music_cognition ; binnen dat vakgebied music cognition: http://en.wikipedia.org/wiki/Cognitive_neuroscience_of_music ; en DAARBINNEN de mensen die zich bezighouden met "Emotion"

De volgende onderzoekers worden genoemd, je zou er eens verder op kunnen googlen:

" Schmidt and Trainor (2001) discovered that valence (i.e. positive vs. negative) of musical segments was distinguished by patterns of frontal EEG activity.[25] Joyful and happy musical segments were associated with increases in left frontal EEG activity whereas fearful and sad musical segments were associated with increases in right frontal EEG activity. (...) Blood and Zatorre (2001) used PET to measure changes in cerebral blood flow while participants listened to music that they knew to give them the “chills” or any sort of intensely pleasant emotional response. They found that as these chills increase, many changes in cerebral blood flow are seen in brain regions such as the amygdala, orbitofrontal cortex, ventral striatum, midbrain, and the ventral medial prefrontal cortex. Many of these areas appear to be linked to reward and motivation, emotion and arousal and are also activated in other pleasurable situati"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas ! zomin mogelijk akkoorden,(3) en tekst niet meer
als, ik hou van jou, waar ben je nou, ik slaap bij jou, enz.
Helaas dat er zo(te) weinig mensen verstand hebben van
muziek, alleen al om sommige artiesten en orkesten een
halt toe te roepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij voorkeur een melodie en het liefst ook tekst. Een verhaal dat de luisteraar aanspreekt helpt ook nog.

Voor het overige is het sterk afhankelijk van je smaak en ede criteria die je hanteert voor een 'goed' liedje.

Want wat is 'een goed liedje' anders dan een liedje dat voldoet aan wat ik van een liedje verwacht. En die verwachting is persoonlijk.

Voor liefhebbers van Frans Bauer moet een liedje minder ingewikkeld in elkaar zitten dan voor fans van Joni Mitchell. Jazzliefhebbers verwachten iets anders dan iemand die van klassieke liederen houdt. Voor hardrock-fans is een liedje van Elton John niet te pruimen.

En een objectieve maatstaf voor een 'goed' liedje is er niet. Het is net als met gereedschap. Als je wilt boren is een hamer niet goed.