Hoe voorkom ik herkenning als zwarte piet?

Binnenkort ga ik een middag zwarte piet spelen. Ik heb nu alleen de angst dat ik kinderen tegenkom die mij kennen. Hoe kan ik voorkomen dat ik herkend wordt door deze kinderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed schminken; mijn zoon dan 3 destijds vroeg waarom zwarte piet wit achter de oren was. En zoals gezegd kinderen herkennen je aan je eigen spullen.

Antwoorden (8)

Doe schoenen aan die je normaal niet aan hebt en probeer die kinderen te mijden.
Als je toch tegen ze moet praten, probeer dan een andere stem op te zetten (maar niet te erg, dan hoor je dat het een 'neppe' stem is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste goed (laten) schminken, andere stem gebruiken, geen oorbellen of sieraden van jezelf in, en andere schoenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vrouw speelde ook altijd voor zwarte piet. Onze ervaring is dat kinderen (ook al kende zij die jaren) echt niet door dat masker heen kunnen kijken.
En je stem een klein beetje vervormen is al genoeg om voor kinderen een heuse zwarte piet te zijn.

Succes en veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jarenlang zwarte piet gespeeld, zelfs mijn buurjongen herkende me niet, ze zijn te veel gefocust op sinterklaas en het feest er om heen dat de kans op herkenning miniem wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter geruststelling: Jaren geleden was er op de televisie een experiment dat grote indruk op me maakte. Er was een kleuterklas met een juf. Die juf verkleedde zichzelf voor de klas, met de kinderen erbij, als Sinterklaas. Zodra ze verkleed was, was ze echt Sinterklaas, de kinderen noemden haar Sinterklaas, vertelden vanalles. Vervolgens kleedde ze zich weer om. En de kinderen riepen: Juf! Sinterklaas was hier!
Als zwarte piet ben je nog veel onherkenbaarder dan als Sint. Een kind verwacht jou daar niet te zien, dus ziet jou ook niet. Zolang jij geen opmerkingen gaat maken die je door de mand zouden kunnen laten vallen, en je gewoon goed geschminkt bent, herkennen ze je hoogstwaarschijnlijk niet. Je hoeft ook geen enorme gesprekken met ze te houden he, je geeft ze een handje pepernoten en huppelt weer weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou zeg ; hebben we tegelijk zitten tikken. Ik weet niet of de anecdote op mijn dochters peuterklas (nu 14 jaar geleden) precies DIE anecdote was of in navolging daarvan of daar vooraf of toeval, maar het klopt. Helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, wat grappig!
Het is een beetje afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, maar daar hoef je je ABSOLUUT geen zorgen om te maken. Kinderen die nog de leeftijd hebben dat ze in Sinterklaas geloven, denken sowieso nog magisch, dus zelfs al zouden ze iets bekends zien, je bent en blijft Zwarte Piet.

Op de peuterklas waar mijn dochter op zat, waren best wat kinderen die een beetje bang waren voor Zwarte Piet. Dus in plaats van de sint en zijn pieten uit te nodigen, hadden de leidsters het idee opgevat zichzelf als zwarte piet te schminken en verkleden IN BIJZIJN VAN DE KINDEREN. Zodat ze zouden weten dat het niet echte pieten waren maar gewoon de juf. Echt niet he. Du moment dat de verkleedpartij compleet was, waren de juffen 'weg' en de zwarte pieren 'gekomen'. Lachwekkend herkenbaar voor ons, maar beslist niet voor de kinderen.

En zelfs met oudere kinderen werkt het nog ; ik heb regelmatig een groep bevers (5-8 jaar) in de maling genomen door als heks, geest, goede fee, dokter, whatever op te treden met alleen een pakkie an, dus totaal herkenbaar, maar sommigen gaan - als je je rol goed speelt- tóch twijfelen of je niet een echte heks bent die gewoon LIJKT op de leiding. Geweldig om te zien.

Met goede schmink en kleding hoef je je dus echt nergens zorgen om te maken, zolang je je rol maar goed speelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zie kunnen proberen is gekleurde lenzen. Daardoor kijken mensen en vooral kinderen je heel anders aan. En een goeie (zwarte, geen bruine) smink is uiteraard ook heel belangrijk.

Suc6 verder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet je eigen schoenen aan. En als ze je toch herkennen , Kan je zeggen dat je stiekem je pietendiploma heb gehaald en dat ze het niet doormogen vertellen en dan later misschien ook hun ECHTE pietendiploma kunnen halen en dan ook met sinterklaas op stap mogen !