Zijn er veel bekende acteurs die op Toneelschool Amsterdam hebben gezeten?

Ik ga er auditie voor doen en vroeg het me af aangezien ik altijd maar hoor dat 'Maastricht' de toneelschool van Nederland is (waar enorm wordt gefocust op techniek etc.)
Vroeg me daarom af of er ook bekende acteurs (daarmee bedoel ik vooral die je nu veel op TV ziet) op de ahk, Amsterdamse toneelschool, hebben gezeten (en afgemaakt).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Frank Lammers studeerde er af in 1995, Guido van Hulzen in 1996, Han Römer al langer geleden, Mimoun Oaïssa, Arent-Jan Linde, Lotte van den Berg, Maureen Teeuwen, Wouter Zweers, Marijn Klaver, Rop Verheijen (Robin uit GTST), Gwen Eckhaus, enz. Zijn dat al genoeg namen?
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wel veel, maar ken de meesten niet. Heb je misschien sites waar dit te vinden is?
Amadea
12 jaar geleden
Gewoon door te googelen op *Toneelschool Amsterdam afgestudeerd* krijg je de diverse namen tevoorschijn. En als je de namen tussen "aanhalingstekens" zet dan kan je opzoeken wie het precies zijn.
Enkele alumni van vroegere Toneelschool, de vroegere Akademie voor Kleinkunst en de huidige Amsterdamse Toneelschool&Kleinkunstacademie zijn:
Ton Lutz
Ank van der Moer
Ramses Shaffy
Joop Admiraal
Willem Nijholt
Peter Oosthoek
Rutger Hauer
Jan Joris Lamers
Aus Greidanus sr.
Arjan Ederveen
Kees Prins
Lineke Rijxman
Karin Bloemen
Simone Kleinsma
Theo Nijland
Tjitske Reidinga
Thekla Reuten
Acda & de Munnik
De Vliegende Panters
Ellen ten Damme
Plien & Bianca
Frank Lammers
Alex Klaasen
Carice van Houten
Karina Smulders
Wende Snijders
Nynke Laverman
Droog Brood
Ashton Brothers
Sanne den Hartogh
Bracha van Doesburg
Katja Herbers
Daniel Samkalden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik wat aan!
Weet je toevallig ook of deze mensen daarna ook nog Maastricht hebben gedaan, om een voorbeeld te noemen: tsjitske reitinga en carice van houten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik weet niet veel van toneelspelers, maar wel van zoeken op internet. Als je in Wikipedia zoekt op de bekende spelers uit bovenstaande lijst staat er ook een overzicht van hun opleiding. Bijvoorbeeld even zoeken op
>> "carice van houten" wikipedia << levert op:
"Na het Atheneum studeerde zij aan de Kleinkunstacademie, Amsterdam, waar ze het eerste jaar overdeed, terwijl zij weer bij haar vader ging wonen. Ze studeerde hier in juni 2000 af."
Daarna geen tweede opleiding in Maastricht. http://nl.wikipedia.org/wiki/Carice_van_Houten
Amadea
12 jaar geleden
Is de Theaterschool niet een ander instituut dan de Toneelschool?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee amsterdamse toneelschool en maastricht zijn volgens mij het bekendst. Amsterdamse acedemie voor kleinkunst (ahk), waartoe de toneelschool behoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De huidige Toneelschool&Kleinkunstacademie Amsterdam is onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten (De Theaterschool).
Naast de toneelopleiding aan de Toneelschool & Kleinkunstacademie bieden ze ook opleidingen voor dans, regie etc. Zie website www.ahk.nl/theaterschool Voorheen:
De Amsterdamse Toneelschool, ontstaan in 1874, en de Academie voor Kleinkunst, opgericht in 1960, zijn sinds 2001 samengevoegd tot één opleiding:
De Amsterdamse Toneelschool&Kleinkunstacademie.