waarom is er geen kijkwijzer zoals op films voor boeken?

Mijn zusje van 11 heeft een boek gelezen van carry slee. Pas halverwege het boek kwamen we er achter dat het een een boek is geweest voor 16 jaar en ouder. Nou houdt ze erg van lezen en is voor een 11 jarige al vrij ver qua ontwikkeling. Maar nu kwam er in dit boek wel erg veel seks in voor. Waarom is er voor boeken geen kijkwijzer zodat je in 1 oogopslag kunt zien voor welke leeftijd het boek is?

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor jullie reacties en antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Carry slee schrijft voor verschillende leeftijden. Dus ook boeken voor jong volwassenen en volwassenen. De doelgroep staat er inderdaad wel bij, maar meestal achterin of ergens in een hoekje in het boek. Waarom niet duidelijker zoals op films?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ze heeft het nieuwste boek joël gelezen. De klassiekers heeft ze al verslonden! :-P

Antwoorden (2)

Bij boeken in de bibliotheek is dat wel. Die staan in categorie A, B, C etc om aan te geven voor welke leeftijd het is.
Ook staat er een symbool op of het bijvoorbeeld eng is etc.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
etc. is er niet: C is de hoogste letter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En C is vanad 12 jaar, dus daarna heb je geen onderscheid meer.
ronaldP
12 jaar geleden
Dit geeft niet de daadwerkelijk (geestelijke an maatschappelijke) leeftijd aan maar het niveau.
m.a.w. of de woordjes niet te moeilijk zijn (of te makkelijk). Dit heeft dus niets met de inhoud te maken.
Ritsuka
12 jaar geleden
maar het symbool dat er bij staat geeft de inhoud weer, spinnetje (dacht ik) voor eng.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons in de bieb is een paar weken geleden de D geïntroduceerd voor de jongerenromans,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De A, B, C indeling heeft ook met de inhoud te maken. Makkelijke boekjes over loverboys oid vind je bij de C-boeken, nooit bij de B. En bij ons in de bieb is een paar weken geleden de D geïntroduceerd voor 15+, maar heb geen idee of dat iets landelijks of iets plaatselijks is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die D is best een goed idee. Jeugdboeken worden ook steeds meer voor Nederlands gelezen op school. Dan kunnen ze die D aanhouden voor die lijst bijvoorbeeld.
er is een leeswijzer voor boeken.
daar staat wel degelijk de leeftijdscategorie vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom niet duidelijk op het boek zelf? Bij films kun je zo zien dat het bijvoorbeeld een film voor 12 jaar en ouder is, maar op een boek niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je een film niet eerst door kunt bladeren en een boek wel. Je kunt dus in de kaft kijken of het boek geschikt is.