Hoe doen ze dat? (zie uitleg)

Een van mijn klasgenoten liet me vandaag een trucje zien op zijn iphone. http://www.milaadesign.com/wizardy.html is de site. Uitleg van het ''spel'':
Je kiest een getal tussen de 10 en de 99, stel je kiest 15.
Dan doe je 1+5=6 15-6=9 en dan zijn er nog een paar stappen. Uit eindelijk raad het spel aan welk getal je dacht! Hoe kan dit? (ik gebruikte ook andere getallen en hij had het steeds goed)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals ik het ooit begrepen heb, kom je op deze manier op een veelvoud van 9 uit.
Bijv:
10 -> 1+0=1 -> 10-1=9
83 -> 8+3=11 -> 83-11=72 (=7x9)
22 -> 2+2=4 -> 22-4=18 (=2x9)
99 -> 9+9=18 -> 99-18=81 (=9x9)

De clou is dus dat het teken bij elk veelvoud van 9 gelijk is en in beeld komt. Als je goed gerekend hebt, kom je dus altijd op dat symbool uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Heb het een paar keer geprobeerd, maar bij mij werkt het niet. Zal op toeval berust zijn, het is ook zo dat bepaalde tekens meer je aandacht trekken en veel tekens meerdere keren voorkomen. Aangezien je geen webcam o.i.d. gebruikt, kan het niet anders dan toeval zijn, behalve als je iemand bent die in spoken gelooft;).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is een wiskundig trucje(vraag niet om dat uit te leggen). er is steeds een teken dat vaker voorkomt en dat is het steeds. er zijn dus een aantal vaste mogelijk heden.
misschien kan iemand het wiskundige er van uitleggen?