ik speel keyboard,nu wil ik ook graag improviseren, echter ben ik niet zo goed hierin, heeft iemand een tip?Ik weet je dat de noten van de accoorden

gebruikt woorden! Ik zou het zo graag willen bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Improviseren = spelen - experimenteren - ongedwongen doen - creatief bezig zijn - jezelf 'loslaten' (laten gaan), en niet bang zijn om iets 'fout' te doen...!
Het lijkt mij dat je bang bent om iets 'fout' te doen, omdat je zegt dat je er niet 'goed' in bent. Wat zijn je verwachtingen? Laat die los!
Ik weet zelf dat de improvisatie-drempel best hoog kan zijn, en daarmee werk je jezelf tegen, blokkeer je jezelf.
Wat is het ergste dat kan gebeuren als jouw improvisatie niet klinkt als een stuk van een meester? Niets! Wat is het beste dat kan gebeuren? Dat je enorm veel plezier hebt en dat er soms iets heel moois uit kan ontstaan, maar heb geen verwachtingen! Ontspan, diepe zucht, en speel er lekker op los! Heel veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, de beste tip is toch het gewoon doen. Veel meespelen met muziek van bijvoorbeeld CD, of speciale begeleidingsmuziek (misschien te leen in de bibliotheek).

Gebruik de noten van de toonladder, met name de volgende 5 (pentatonische toonladder)

Bijvoorbeeld
C majeur: C-D-E-G-A-c (in plaats van C-D-E-F-G-A-B-c)

Maar nogmaals gewoon heel veel doen. Opnemen helpt ook. Als je bijvoorbeeld een kwartier hebt gespeeld luister dan terug hoe het klinkt. Misschien klinkt 90% niet zo goed, maar onthoud wat je bij die 10% deed en probeer dat nog eens te spelen. Zo wordt je steeds beter in improviseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi ik heb een heel goede tip voor je: zie de bron. Daarin is een goede improvisatiecursus uitgeschreven. Als je de discipline kunt opbrengen om alle lessen serieuze aandacht te geven, ga je al een eind komen.

De vorige GV-ers hebben overigens ook heel wijze woorden gesproken! Neem die zeker ook ter harte.

Misschien heb je iets aan het volgende. Als je een de akkoorden G - Dm - F - Bes achter elkaar speelt en in deze volgorde steeds herhaalt zul je horen dat daar heel mooie overgangen inzitten. Als je nou in jouw eigen tempo dit schemaatje met je linkerhand blijft herhalen, en met je rechterhand pentatonische noten (zie eerder antwoord boven) behorend bij deze akkoorden meespeelt, zul je merken dat dit in no time tot iets moois gaat leiden. Omdat het maar 4 akkoorden zijn, kun je een mooi loopje in de rechterhand makkelijk onthouden en terug laten komen bij de volgende herhaling... en er dan iets nog mooiers van maken, etcetera.

Veel succes!