Journalist neemt een interview met je af , maar jij vindt het niet geschikt voor publicatie. Hoe maak je dat zo professioneel mogelijk duidelijk?

De invalshoek van het interview is naar mijn mening nogal stigmatiserend en negatief, terwijl een heuglijk feit besproken wordt. Hoe maak ik dat het beste duidelijk zonder beledigend over te komen? Journalisten kunnen makkelijk op hun teentjes getrapt worden als ze kritiek krijgen... En ik heb een reputatie hoog te houden natuurlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Tja, heel herkenbaar! "Goed nieuws is geen nieuws", vinden veel journalisten. En dus proberen ze vaak een zodanige draai aan het verhaal te geven dat het bericht wat smeuïger wordt.

Ik denk dat het lastig zal zijn om het interview te laten vervallen óf de tekst helemaal veranderd te krijgen. Mijn ervaring is dat je het beste zélf de tekst kunt wijzigen, zonder al te ingrijpende veranderingen aan te brengen. Want daarmee strijk je de journalist natuurlijk flink tegen de haren in. Als je de strekking van het verhaal ingrijpend verandert of tegen de journalist zegt dat je het niks vindt, vertel je hem in feite dat hij z'n werk niet goed heeft gedaan. Daar maak je geen vrienden mee...

Wat is er fout gegaan? Allereerst had je, voordat je instemde met het interview, aan de journalist moeten vragen welke onderwerpen hij aan de orde wilde stellen.
Pas dán bepaal je of je medewerking wilt verlenen.
Maar er is meer misgegaan: jij had tijdens het interview direct aan de bel moeten trekken toen je merkte dat het de verkeerde kant opging. Op zo'n moment moet je gewoon je eigen verhaal gaan vertellen, waardoor het gesprek een andere wending krijgt.

Volgens "de regels van het spel" kun je nu alleen nog de feitelijke onjuistheden corrigeren die je in de tekst tegenkomt. In jouw situatie zou ik alleen de meest negatieve zinnen en/of alinea's aanpassen/vervangen of schrappen. Verder kun je (liefst in het begin van het artikel) gerust één of twee positieve alinea's toevoegen. Let er wel op dat de totale lengte van de tekst ongeveer hetzelfde blijft.

Succes!
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan vragen het interview opnieuw af te nemen.

Als ze dit weigeren ze duidelijk maken dat je het vorige interview niet goed vond en dat het niet geschikt is voor publicatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt vragen of je het definitieve stuk nog een keer mag zien en dat het niet jou stijl is.