Voor mannen kan ik niet antwoorden, voor mezelf wel. Vroeger las ik graag en veel weekbladen - hoewel eigenlijk liever en meer maandbladen - maar tegenwoordig zijn ze niet alleen schrikbarend duur geworden (voor drie weekbladen koop je een boek), het lijkt ook wel hoe meer tijdschriften er verschijnen, hoe slechter ze worden.

Vooral onder de damesbladen heeft de laatste pakweg tien jaar een ware metamorfose toegeslagen, die ik voor het eerst echt opmerkte in het tijdschrift Psychologie, waarop ik vanaf jaargang 1 nummer 1 een abonnement had. Van een populair wetenschappelijk, interessant, leerzaam en houtsnijdend tijdschrift voor m/v , verwerd het stapje voor stapje langzaam tot een soort pseudowetenschappelijk vaag, zweverig wijvenblad waar werkelijk bijna geen letter meer van te verteren viel. Vooral nadat het niet meer door Swets en Zeitlinger werd uitgegeven maar over is gegaan in de klauwen van de dame die ook achter de oprichting van onleesbare warrige wanprodukten als Happinez zit.

Ook andere bestaande bladen, tot de Libelle en de Margriet (maar die las ik al nauwelijks) aan toe, hebben die blijkbaar succesvolle commerciele formule overgenomen, met als gevolg dat ik nu eigenlijk alleen nog maar af en toe de Intermediair lees.

Ik denk niet dat er voor mannenbladen een zelfde metamorfosse heeft plaatsgevonden, maar wel een dergelijke. Ik las ook liever de Panorama en de Revu toen ze nog niet alleen maar over voetbal en auto's gingen. Ook daar heft vrees ik de commercie ernstig toegeslagen. En blijkbaar is er toch een grote markt voor, want de tijdschriftenmarkt lijkt niet te krimpen. Alleen vanwege onder andere de prijs - gok ik - hebben veel weekbladen plaatsgemaakt voor maandbladen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De meeste tijdschriften zijn met name gericht op vrouwen.
Er staan veel reclames in voor make up, er staan lange dramatische verhalen van mensen in, tips voor huis en tuin, noem het allemaal maar op.
De interesse van vrouwen ligt daar meer dan van mannen.

Uiteraard zijn er ook speciale mannelijke weekbladen, zoals over auto's en sport, en die lezen zij dan uiteraard ook. Maar de typische vrouwenbladen zijn, zoals gezegd, meer bedoelt voor de vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het medium is te traag geworden... Daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat uberhaubt zo?

Bij mijn weten worden weekbladen zowieso nauwelijks door mannen gelezen. Er zijn een paar pogingen om mannenbladen te maken, maar die floppen voor het grootste deel.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met een andere interesse van mannen dan van vrouwen; Hoe leuk is een monstertruck nu echt als je er niet naast staat en niet het rauwe geluid hoort van de V6 die aanspringt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je bron dan Willem?
Als ik kijk hoeveel bladen ik per maand van klanten krijg voor op de koffietafel in mijn winkel, valt het volgens mij reuze mee! Ik heb het dan wel voornamelijk over luxe lifestyle tijdschriften.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij hp de tijd, elsevier en de groene valt dat best mee denk ik. de rest van de bladen heeft veel last van internet als medium.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mannen houden meestal niet van bladeren en snuffelen in een winkel ze pakken alleen een tijdschrift als het onderwerp op de kaft ze pakt

terwijl wij vrouwen er een kwartier uitgebreid in kunnen bladeren en snuffelen
mannen houden ook meer van gadgets en als ze iets willen lezen dan zoeken ze dat wel op op hun blackberrys of telefoon met touchscreen
mannen lezen ook weleens de Cosmopolitan van hun vriendin(zoals mijne doet) maar meer uit nieuwsgierigheid denk ik wat wij vrouwen lezen..

natuurlijk geld dat niet voor alle mannen!