Waarom worden steeds dezelfde televisieseries herhaald?

Series als Friends, The Cosby Show, The Nanny, Married... with Children en Roseanne worden maar eindeloos herhaald. Als ze dan toch oude series willen herhalen, waarom dan niet een keer Perfect Strangers of Beverly Hills 90210 (om maar eens wat te noemen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zag trouwens laatst een herhaling van Beverly Hills 90210
Antoni
14 jaar geleden
Misschien vind je deze vraag ook wel interessant:
http://www.goeievraag.nl/vraag/serie-vroeger-buis-zeg-happy.9412

Het beste antwoord

Deze factoren spelen mee:
-hoe duur een serie in aanschaf is
-of een omroep een serie al HAD aangeschaft (dat 't toevallig nog op de plank ligt, dus)
-hoe populair een serie is/was
-of er momenteel sprake is van een-of-andere hype die enigszins raakvlak heeft
-hoe lang 't geleden is dat een serie al op TV is geweest
-concurrentie tussen TV-stations
-er zijn vast nog een hoop factoren die ik hier niet genoemd heb

Conclusie: als je rekening houdt met alle factoren, valt er zeer weinig te voorspellen welke series er herhaald zullen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hoeft geen nieuwe serie te maken. De serie is goedkoop om uit te zenden. Het trekt schijnbaar nog een redelijk aantal kijkers. Kortom het commercieel gezien winstgevend om het uit te zenden. Immers goed beter goed gestolen dan slecht verzonnen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze niet zomaar in het wilde weg, als je dat al mocht denken. Er moet wel naar gekeken worden. Dat wordt eerst gepeild en daarna nauwlettend gevolgd.
En, de prijs van de serie speelt natuurlijk ook mee. Vaak geldt: Hoe ouder, hoe goedkoper.
AWM
14 jaar geleden
Het mag allemaal niet te veel kosten he..
Zendtijd is al peperduur, dus laat staan dat
ze veel gaan betalen voor leuke programma's.
Bovendien zijn naar mijn mening die oude programma's
nog het leukste wat er te vinden is op TV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er toch naar gekeken wordt, en je hebt het nagenoeg gratis op de plank liggen, dan is er commercieel heel wat voor te zeggen... De mensen kijken toch wel naar al dat stompzinnig gelach... Als je weet waarom dat ze dat geluid van dat lachten achter de beelden geplakt hebben dan kun je daar toch niet naar kijken... Maar er zijn er die er anders over denken, en die kijken getrouw elke keer, want het is een serie... Heel fijn... Er is gelukkig geen kijkgebod, nog niet tenminste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 redenen denk ik:

- Beschikbare zendtijd
Heel erg vroeger, lieve kijkbuiskindertjes, hadden we maar drie zenders (en nog vroeger zelfs 1 en 2 maar). En een zender waarop vreemd buitenlands gekoeterwaald werd, daar had je dus niks aan.
Nu echter hebben we tientallen analoge zenders, honderd digitale zenders en duizenden via internet.

- Kijkers trekken want geld verdienen
Die tientallen of duizenden zenders moeten in tijd gevuld worden om kijkers te trekken en daarnaast dan te kunnen adverteren. Kijkers zijn erg conservatief. Als ze kans zien willen ze ALLE series van vroeger nog eens HELEMAAL zien.... (ik ook hoor).

Dus uit die twee redenen volgt dat het voor zender-programmeurs handig is om veel te herhalen. "Wat willen ze zien" vragen ze zich af.

Wat voor jezelf weer reden kan zijn om je werkelijk je af te vragen "wil ik dit echt zien? of is het troep? Ik ben toch geen vuilnisbak? UIT met dat ding of een andere zender..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben dol op Seinfeld en die wordt gelukkig steeds herhaald: dus omdat er naar gekeken wordt.