waarom hebben veel tv-zenders zo'n klein beeld?

ik heb een breedbeeld televisie en kijk analoog en digitaal via de kabel.
Als zenders 16:9 uitzenden heb ik automatisch 16:9, als zenders 4:3 uitzenden heb ik links en rechts twee zwarte balken. Daar valt mee te leven want dat is het formaat waarin veel televisieprogramma's vroeger zijn opgenomen.
Mijn probleem ligt bij ongeveer een kwart van de digitale tv zenders die Ziggo in het plus pakket doorgeeft, zoals alle zenders van TMF en MTV. De decoders geven aan dat het een 4:3 uitzending is, maar ze zenden allemaal 16:9 materiaal uit, zelfs de tekst en logo's staan binnen de 16:9, alleen sommige tekst en sommige beeldeffecten staan buiten het 16:9 beeld. Het gevolg is dat je onder, boven, links en rechts zwarte balken hebt en in het midden een klein beeld, bij sommige uitzendingen is dit beeld nog smaller. Ook de discovery kanalen die niet 16:9 uitzenden hebben dit probleem. Ik kan het beeld wel inzoomen zodat alle balken verdwijnen, maar dan mis ik vaak de onderste regel van de ondertiteling (want die staat in de zwarte balk) en zit ik bij veel zenders aan te kijken tegen een half logo. Waarom worden deze zenders niet gewoon in 16:9 doorgegeven, bij een 4:3 uitzending kun je dan gewoon links en rechts balken plaatsen net zoals ze dat bij de zenders van Nederland 24 doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Televisie
1.6K

Antwoorden (2)

wij hadden dat ook maar ik heb ook nog zoom1 en zoom2 in dat lijstje met beeldmaten staan
als ik hem op zoom2 zet heb ik gewoon volbeeld op tv en zie alle logo s en alle ondertitels

ik heb een tv van LG
ik weet niet welke jij hebt dus of die optie er ook op zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je je beeldformaat op 16:9 staan, of op automatisch?
(Kan ook origineel heten).