Wat heeft aftiteling bij een film of tv-serie nog voor zin?

Gezien het tempo waarin ze voorbij komen (en niet alleen bij de commerciëlen)?

Ik wil soms bij films of series meer weten van de crew die erbij betrokken was.
Via IMDB kan ik dat voor films meestal wel boven water halen maar vooral voor series of documentaires is het lastig en dus irritant.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
1.9K

Het beste antwoord

Weinig als je het niet meer kunt lezen. Het minste wat ze zouden kunnen doen is het ergens op internet publiceren. Als je dan al naar dit soort obscure info zoekt moet je het ook kunnen vinden. Soms vind ik het idd. vervelend als de aftiteling te snel gaat. Zo mis ik de meeste romeinse jaartallen aan het eind van een aftiteling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nou de zin van de aftiteling is dat je meer te weten kan komen over wie er allemaal aan meegewerkt heeft.
Het valt mij ook op dat de aftiteling vaak weggelaten wordt.
Heel jammer, ik wil achteraf nog wel weten van :hoe heet die acteur of waar is het gefilmd, of hoe heet die muziek die er bij zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige antwoord dat ik kan bedenken is dat dit afhangt van gemaakte afspraken met de auteursrechthebbende. In die afspraak zou bijvoorbeeld kunnen staan dat een licentie op een serie wordt verleend, maar dat dan de aftiteling moet worden getoond. Een auteursrechthebbende kan namelijk verlangen dat het werk niet wezenlijk veranderd en / of verminkt wordt.

Ik denk dit omdat je ook veel series ziet aflopen zonder aftiteling tegenwoordig en omdat me dit niet toegestaan is als de rechthebbende dit niet zo wil hebben. Omdat het dus beide voorkomt (met en zonder aftiteling) vermoed ik dat het puur op de licentie neerkomt, de zin is dan ook dat daarmee aan de overeenkomst (licentie) met de auteur(srechtebbende) gestand wordt gedaan.

Als jullie overigens niet snel kunnen lezen en dan maar roepen dat het 'te snel' is vind ik wel dat jullie het probleem van het niet kunnen lezen wel heel gemakkelijk projecteren op degene die de aftiteling zo snel laat gaan. Je kunt natuurlijk zelf ook sneller lezen. ;-).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Coby&John, zou kunnen, was jij dat met dat minduimpje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima hoor, ik hoef ook niet persé een plusje, ik was gewoon benieuwd waar het minnetje vandaan kwam.
Dit is voor reclame en voor de mensen die hebben meegewerkt die willen laten zien dat ze het hebben gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de indruk steeds meer dat aftitelingen direct na de film worden afgekapt, dan kunnen er weer 2 extra reclame filmpjes worden uitgezonden. Net als op een radio wordt verteld wie het nummer zong zou dat op tv middels de aftiteling ook voor een film moeten gelden. Wie het niet interesseerd gaat zun 5e biertje maar halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen de snelheid maakt het soms lastig, maar vaak zijn het ook ontzettend kleine lettertjes die met een rotvaart naar beneden rollen. Misschien dat de acteurs, kledingadviseurs, editors, regieassistenten, stoffeerders en behangers zich generen en niet willen weten dat ze meegewerkt hebben aan deze film?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij persoonlijk heeft het veel zin, omdat ik erg van soundtracks houd. Meestal is tijdens de aftiteling een mix van meerdere tracks uit de film te horen. Zoek bijv. op YouTube naar 'National Treasure End Credits'. Dan blijf ik echt wel zitten die 10 minuten :D.