Hoeveel procent kans op lingo heb je per bal in de finale?

Picture for question
jc54
een jaar geleden
Met bal nr. 50 is dat 100%. Met alle (hoeveel) andere genummerde ballen 0%.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ja... zo kun je de vraag ook lezen. :-)
Maar dat is natuurlijk niet wat ik bedoel...
Ik bedoel natuurlijk hoe je statistisch kunt betekenen hoeveel procent kans je hebt op Lingo als je 1 bal mag pakken, hoeveel bij 2 ballen, enz.

Het beste antwoord

Het aantal woorden dat geraden is bepaalt het aantal te trekken ballen. Als de gouden bal getrokken wordt telt deze niet mee in het aantal te trekken ballen. Dus die laat ik buiten beschouwing.
Dus de kans op lingo bij de 1e bal is 1 op 12.
De kans op lingo bij de 2e bal hangt af van de 1e bal: was de 1e bal 32 of 49 dan geven 4, 49 of 50 resp. 32, 50 of 54 ook lingo: 3 op 11.
Was de eerste bal 4, 28, 54 of 69 dan is de kans 2 op 11. Anders is de kans 1 op 11.
Voor de 3e bal hangt de kans af van de eerste 2 ballen. Zoveel mogelijkheden, die ga ik niet uitschrijven;).

Als je bal 4, 6, 22, 25, 54 en 69 trekt heb je nog steeds geen lingo. Dus als je er 7 mag trekken heb je sowieso lingo?
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik kon het niet laten en heb een computersimulatie gebouwd. Voor de volledigheid: op een veld van 25 vakken worden 9 ballen vooraf weggestreept. 16 vakken zijn dan dus nog leeg.
Op de foto bij de vraag is dus niet de beginstand te zien ! Op basis van de simulatie (12x1000 finales):
Bij 1 bal: 6%
Bij 2 ballen: 12%
Bij 3 ballen: 19%
Bij 4 ballen: 26%
Bij 5 ballen: 40%
Bij 6 ballen: 54%
Bij 7 ballen: 69%
Bij 8 ballen: 81%
Bij 9 ballen: 92%
Bij 10 ballen: 98%
Bij 11 ballen: 99%
Bij 12 of meer ballen is Lingo gegarandeerd. Verrassend voor mij is dat de winkans dus niet recht evenredig toeneemt met het aantal ballen.

Andere antwoorden (1)

Dit is een trekking zonder terugleggen.
In het voorbeeld heb je de volgende ballen in de bak zitten:
4, 6, 10, 22, 25, 28, 32, 49, 50, 54, 56, 69.
Daarbij ook (dacht ik) 3 groene ballen en 3 rode.
In totaal zitten er nu 12 genummerde en 6 gekleurde ballen in, 18 in totaal.
De kans op bal nummer 50 die lingo geeft is 1/18, ofwel 5,56%
Wanneer je niet bal 50 trekt (en geen rode) kan je nog een keer trekken en wordt je kans verhoogt naar 1/17 = 5,88%

Mochten er geen rode of groene ballen in de finale zijn of ik andere ballen vergeten zijn (zoals jokers), laat het weten, dan maak ik de berekening even opnieuw.
‐-----------
Aanvulling vanuit wiki:
De ballenbak bevat 15 blauwe ballen met getallen, een zilveren bal (van 2009 t/m 2014), een roze bal (van 2012 t/m 2014), een gouden bal (van 2019 t/m 2021 en 2022-heden), een zwarte bal (2020) en een paarse bal ( in 2022).

Dus de finaledag bestaat uit 15 ballen plus 1 gouden bal + 1 paarse bal, 17 in totaal. Het trekken van 1 specifieke bal is dan dus die 5,88%

In het voorbeeld (foto) weet ik niet hoeveel ballen er al getrokken zijn. In ieder geval 1 gouden bal (die ligt op tafel), maar ik ken de kaart niet goed genoeg om te zien hoeveel ballen er al weg gestreept zijn. Ik ga dan even uit van de kans op 50 van de net getrokken bal (die hij in z'n hand heeft) = 1/16 = 6.25%
Nog een aanvulling:
12 getallen open, dan moeten er nog 12 ballen met nummer in zitten....
1 paarse, 13 in totaal. Kans op 50 is 1/13 = 7,69%
Toegevoegd op 16 februari 2023 09:06: tekst
een jaar geleden
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Volgens mij is die rode en groene bal in het eerste deel, als twee teams tegen elkaar 'strijden'. In de finale is er wel een 'gouden' bal. Als ik het goed heb. De tekst op https://nl.wikipedia.org/wiki/Lingo#Finale is mij niet geheel duidelijk.