Wat maakt een goede reclame tot een goede reclame?

Welke eigenschappen zitten er in een reclame waardoor een reclame goed is en blijft hangen? En welke reclame(s) vind jij goed?

Voor mij is een goede reclame goed als er humor in zit.

Ik vind de Unox reclame met Jan Vayne en Humberto Tan wel leuk! De reclames van 'Even Apeldoorn bellen' vind ik ook altijd goed!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
4.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zal hier ook een heleboel antwoorden vinden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/beste-televisiereclame-nederland-ooit.6393

Het beste antwoord

Wanneer een reclame blijft hangen is niet per se te zeggen. Het ligt onder andere aan het moment wanneer de reclame getoond wordt.
Daarbij moet je denken aan de doelgroep. Kan de doelgroep humor waarderen of sluit de slogan aan?

Wat het beste werkt is om een karakter te nemen, denk aan de A.H. of de Gamma, die telkens terug keren. Ze moeten niet te moeilijk zijn en bij wijze van spreken je buurman kunnen zijn.

De boodschap moet makkelijk zijn. Wat is het product, wat kan je ermee doen/wat is de functie en waar kan je het kopen. Met de boodschap kan je ook nieuwschierigheid kweken door een deel ervan te laten zien; ga naar de website.

Echter moet ik wel zeggen dat er genoeg reclames zijn die leuk zijn maar waarvan je pas later (of zelfs nooit) weet wie de afzender is. Ook zelfs de boodschap komt soms niet geheel over. Pas na een paar keer de reclame bekeken te hebben onthou je de afzender of dan pas zie je het in beeld.

Er is onderzoek gedaan naar wat mensen boeit, naar welke hoeken kijken ze en wat trekt de aandacht. Dat zou ook een handig onderzoek zijn om te gebruiken bij het bedenken van een concept.
--> Denk bijvoorbeeld aan die aanbieder die alle filmtructs laat zien tijdens een spotje; Casema geloof ik dat het is.
Deze man komt elke keer weer terug en het is een typetje. Het terug komen van de kleur paars en telkens weer de boodschap op dezelfde manier uiten zorgt voor herkenning.

(Ik zal eens gaan zoeken naar dat onderzoek, ik laat het je wel weten als ik het gevonden heb!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Humor en herhaling.
Leuk melodietje of slogan werkt ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Irritante deuntjes werken daarentegen juist ook heel erg goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet een goede pitch zijn. Welke behoefte van mij wordt ingevuld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede reclame moet je direct raken op het moment dat je het ziet/ hoort. Het maakt je daardoor nieuwsgierig waar de reclame over gaat. Een goede reclame mag ook best wat schokkend zijn of zelfs irritant, als het maar indruk maakt en onhouden wordt. Soms is de reclame zelf zo een groot succes, dat de boodschap zelf vergeten wordt. Het even Apeldoorn bellen had aanvankelijk zo een leuk verhaal dat men niet eens wist waar de reclame over ging. Door het alsmaar te herhalen is het een van de beste reclame geworden,ook dat is de kracht van een goede reclame,het alsmaar herhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een reclame die je onthoud, zou ik een goede reclame noemen...

Maar tegenwoordig maken ze reclame niet omdat ze mooi of grappig zijn, maar gewoonweg vervelend en beledigend... Maar dat mag, we pikken dat gewoon. Kijk eens een film, ik heb al zo´n moeite om IN een film te komen, komt er een reclameblok, dan ben ik weg van de tv, dan lukt het me niet meer om de draad op te pakken...
Even Apeldoorn bellen die waren wel goed, maar na twee keer, zit je toch weer te balen...

En eigenlijk ben ik heel blij dat ik er geen enkele nu kan herinneren, dan heb ik het toch goed voor elkaar om ze te ontwijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van even Apeldoorn zullen we na vandaag maar ff vergeten?
een goede reclame zou een reclame zijn die ze elke keer net iets anders is, zodat ik mij niet hoef de irriteren aan elke keer dezelfde saaie rotreclame
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede reclame is een reclame die lijdt tot meer afzet van een product. Je hebt hele leuke reclames, irritante reclames, etc, maarin the end draait het er alleen om dat een reclame het hoogst mogelijke rendement oplevert voor de reclamemaker.

Omdat iedere doelgroep verschilt, en alle producten verschillen, moet er dus voor iedere reclame gekeken worden wat de beste combinatie is om zo veel mogelijk [extra] afzet te genereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een heel bekend voorbeeld zijn de dwergen van Mazda. Erg leuke reclame, toendertijd, maar Mazda verkocht er geen auto meer om.

Kortom, beetje flauw maar reclame is pas goed als het het verwachte resultaat voor het bedrijf oplevert of meer. Dat een reclame grappig of cool kan zijn hangt volledig af van het doel waarvoor de reclame gemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik niet uitga van het verkoopeffect van de reclamevoerende instantie, maar van wat IK een goede reclame vind, dan moet het voldoen aan een aantal voorwaarden:
1) Vooral NIET doen, alsof wij klanten imbecielen zijn!
2) Beetje humor erin;
3) Iets te maken hebben met het product waar het over gaat;
4) Als het dan vaak herhaald moet worden, dan graag met variaties, want zo is het al saai genoeg.
Maar waarschijnlijk staat dit alles haaks op zoals de reclamejongens het zien!