Er is per dag geen toename van reclames op tv.
Vóór 2017 mocht maximaal twintig procent van een uitzenduur aan reclame-uitzendingen worden besteed. Dit kwam overeen met 12 minuten per uur.
Na 2017 heeft de Europese Commissie de reclameregels versoepeld. Het maximale percentage reclame is niet gewijzigd. Wel de manier van het verdelen van de reclameminuten.
Eigenaren van tv-zenders mogen namelijk het aantal reclameminuten naar eigen inzicht verdelen tussen 07.00 en 23.00 uur. Als overdags – als het aantal kijkers minder en dus de reclamezendtijd goedkoper is – bijvoorbeeld slechts vier minuten reclame per uur wordt uitgezonden dan mag in de nieuwe situatie de niet uitgezonden reclameminuten – in ons voorbeeld acht minuten – naar eigen inzicht worden gebruikt in de overige uren tussen 07.00 en 23.00 uur. Hierdoor kan het voorkomen dat goed bekeken films, series en programma’s meerdere malen per uur voor een langere tijd voor reclame worden onderbroken.
De tv-zenders moeten echter opletten dat het uitzenden van teveel reclame tijdens de belangrijkste programma’s niet ten koste van het aantal kijkers gaat. Dit punt lijkt voor veel Nederlandse kijkers in zicht te komen of zelfs al bereikt te zijn. De klaagzang over uitgezonden reclame wordt met de dag luider.
.
Met andere woorden: er MAG ’s avonds nu meer reclame worden uitgezonden, omdat de reclame nu verdeeld mag worden. Zolang de totale hoeveelheid uitgezonden reclame over de gehele dag maar gelijk blijft. Er is PER DAG dus geen toename van reclames op tv.
Toegevoegd op 29 december 2019 11:40: tekst
- Bronnen:
-
https://www.totaaltv.nl/nieuws/kijker-is-t...