Waarom was er in het begin heel veel verzet tegen commerciële televisie?

Toen RTL 4 in 1989 begon met uitzenden, was er destijds heel veel ophef en kritiek in de media en in de politiek maar waarom was dat zo?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Televisie
1.6K
TurfGraver
6 jaar geleden
De filosofie was dat een pluriformiteit aan stromingen en meningen - waarmee de Nederlander zich een beeld van de 'werkelijkheid' moest kunnen vormen - slechts gestalte kon krijgen als dit zonder winstoogmerk gebeurde. Commerciële televisie werd zo gezien als bedreiging van de democratie zelf.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Commerci%C3%ABle_televisie
Overigens was het toen nog geen RTL4 maar RTL-Véronique. ;)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Onbekend maakt onbemind. De VARA had rond 1980/81 een aantal keer een 'All American' night georganiseerd waarbij de Amerikaanse TV 1:1 's nachts werd doorgestoken naar NL zodat wij Nederlands ook eens konden meemaken wat commerciële TV inhield, de kritiek m.b.t. de reclame onderbrekingen elke 5 minuten waren niet van de lucht, ik denk dat velen dit beeld zich nog herinnerden toen TV-10/RTL-Veronique zich aandienden.

Antwoorden (2)

Het grootste weerstand kwam van de RvC en algemene directie van de toenmalige Nederlandse Omroepstichting,thans NPO. Zij vreesden voor het dichtdraaien van de subsidiekraan en derving van reclame-inkomsten,waardoor medewerkers moesten vrezen voor hun baan. Achteraf bleek dat ze gelijk in 10 jaar tijd af met ruim 40%,en daalt nog steedshadden. De inkomsten van de publieke omroep nam,sinds de komst van de commerciëlen drastisch af,en daalt nog steeds. Dit heeft tot gevolg dat de NPO anno 2018 vaak dubbel moet programmeren,door uitzendingen vaker te herhalen. Ook tracht NPO dmv online diensten zoals NPO Plus extra inkomsten te genereren,door kijkers te laten betalen om herhalingen te kunnen bekijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kun je die bewering eens onderbouwen met wat bronnen? Want volgens mij klets je maar wat.
Tevens was de overheid bang voor wildgroei aan informatie. Via de NPO is er controle. Via RTL natuurlijk veel minder.