Hoe kijk ik tv?

Hallo,

Ik wil graag een tv aanschaffen maar ik ben totaal vreemd met hoe een tv werkt. Dit komt door mijn ouders die vanwege hun godsdienstige overtuiging nooit een tv in huis gehad hebben. Ik wil dus een tv aanschaffen maar heb ik daar dan een abbonement voor nodig? Kan het tegenwoordig nog via satteliet? (Ik heb erg slecht internet) kan iemand mij door het proces van een tv aanschaffen en aansluiten lopen? Alle antwoorden worden zeer op prijs gesteld.

Gr. Harm

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Televisie
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geen antwoord op je vraag, maar wel een reactie. (Als je het niet op prijs stelt gooi je hem er maar uit.) Ik denk dat veel mensen die jouw vraag lezen denken: die ouders zijn wereldvreemd. Toen mijn eigen kinderen de tienerleeftijd hadden heb ik vaak gedacht: hadden wij ook maar geen tv in huis. Ik had toen vaak het gevoel dat ons gezin werd gestuurd door het "grijze oog".
MarBet
6 jaar geleden
Om dezelfde reden ben ik ook zonder tv opgegroeid, en was een van de eerste dingen die ik heb gekocht :) En wereldvreemd, dat hoeft niet per se. Bijzonder, dat wel.
Maar goed, antwoord op je vraag: je hebt een televisietoestel nodig, en een televisieabonnement. Toestel kun je gewoon aanschaffen, zou in elk geval kiezen voor een smart-tv. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook uitzending gemist kijken, en hoef je dus niet alle leuke programma's te zien op het moment van uitzenden.
Vervolgens een abonnement. Op internet kun je hier veel over vinden, vaak gecombineerd met internet. Ik weetniet wat je nu voor internet hebt, maar als het zo slecht is, is het een mooi moment om over te stappen en een nieuw abonnement af te sluiten.
Als je het abonnement hebt afgesloten, krijg je na twee weken een modum thuisgestuurd. Daarbij zit de instructie voor het aansluiten. Kom je er niet uit, dan is er de helpdesk die je kan helpen.
Met een smart tv kun je trouwens ook zonder televisieabonnement uitzending gemist kijken. Is wellicht ook nog een optie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een andere recente vraag die ging over smartTV en 3D op TV's
http://www.startpagina.nl/v/elektronica/televisies/vraag/617998/nadelen-anno2017-smart-tv-3d
paulus811
6 jaar geleden
Flierefluitje, waarom beginnen met een tv van de kringloop? Ik maak uit de vraag niet op dat geld een probleem is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@plaulus
Is het niet beter klein te beginnen en van daaruit te kijken naar wensen en mogelijkheden?
Een duur exemplaar hoeft niet altijd, en gekocht is gekocht. Een kringloopmodel kan altijd als reserve dienst doen, naderhand
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat vooral interessant is, is de lage prijs waarmee je in de winkel al wat kan kopen tegenwoordig. Ik zie zomaar:
https://www.wehkamp.nl/elektronica/televisies/led-tvs/samsung-ue32j5200-smart-led-tv/C26_6F1_F1F_591010/
-CI+ (dus met smartcard en module kun je met een abonnement bij Ziggo met 1 afstandsbediening zappen)
-SmartTV
-FullHD
-LED
Of anders zijn grotere broertje
https://www.wehkamp.nl/Zoeken/ArtikelDetail.aspx?ArtikelNummer=638426&Ntt=UE40J5200&PI=0&PrI=0&Nrpp=96&Blocks=0&View=Grid
Voor 360 eu een 40 inch (102 cm) tv is geen gekke deal. (bedenk wel dat module en kaartje ook wat kosten) Kan je natuurlijk ook een oud ding voor ~100 euro op de kop tikken met extra kans op defecten maar voor die prijs zou ik voor nieuw gaan. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke overweging. Wellicht kan de vrager iets zeggen over budget. Als je maar 200 euro in gedachten hebt zal je al snel naar 2dehands gaan.

Het beste antwoord

Zoals hierboven wordt voorgesteld een 4K tv is nergens voor nodig. Het geeft super mooi beeld maar zolang er nog niets op 4K gefilmd woedt heb je er in feite niets aan.

Koop een tv van een paar 100 Euro of wellicht heeft iemand er 1 voor je. Misschien is tv kijken je ding niet en zit je met een tv in huis. Ik zou in iedergeval zelf niet meteen gaan investeren in dure dingen.

Als je geen tv via internet wilt kun je kiezen voor Ziggo. Deze heeft kabeltv. Wel moet ik zeggen dat tv en internet als het ware 2 lijnen zijn. Wij hebben ook slecht internet maar tv via internet was geen probleem. In feite houden ze dan wat snelheid vrij voor tv maar je provider kan dit ook allemaal uitleggen en testen of het haalbaar is.

Ook zou je kunnen overwegen om Digitenne te nemen van KPN. Je krijgt dan een kastje en een antenne die je bij het raam plaatst. Dit is een klein zwart/grijs doosje. Dan ben je niet afhankelijk van internet.

Toegevoegd na 53 seconden:
Woedt moet wordt zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is wel het een en ander in 4k gefilmd* en er wordt steeds meer in gefilmd echter heeft het voor tv-kijken nog geen waarde. Immers er is nog geen tv-zender/tv-provider die in 4k uitzendt. Datzelfde had je met HD in de begindagen. Als je vroeger een HDTV kocht moest je deze op een PC aansluiten OF op een Blu-ray speler of op een PS3. HD-zenders waren schaars en de content nog schaarser. Pas de laatste paar jaar is de meerderheid van de programma's en zenders in HD. "Als je geen tv via internet wilt kun je kiezen voor Ziggo" Ik zie dat soort zinnen vaker en snap dat slecht. Wat is hier "tv via internet"? TV kan je krijgen via de 5 bovengenoemde methodes in mijn antwoord. Sommige daarvan zijn idd altijd in combinatie met internet (en telefonie). "Ook zou je kunnen overwegen om Digitenne te nemen van KPN." Kan, maar ik ben zelf fel tegenstander van digitenne adviseren, zeker op je TV in de woonkamer, althans als het een HDTV is. Digitenne is namelijk SD en ongeveer vergelijkbaar met analoge kabeltelevisie, maar dan nog eens met de kans op dikke storing. *Ook interessant zijn films die bijvoorbeeld in superieure analoge formaten zijn geschoten, zoals 70mm film. Deze kunnen ook heel mooi naar 4k/UHD omgezet worden met een voordeel over 2k/1080p (normale Blu-ray). Er wordt nu al gewacht op een 4k/UHD release van Samsara. Welke als ik het goed zeg op 65mm analoge film is geschoten. http://www.imdb.com/title/tt0770802/technical?ref_=tt_dt_spec

Andere antwoorden (1)

Hoe je TV kan kijken is vaak afhankelijk van de plek waar je woont.

Kabel/Coax - denk aan Ziggo (plaatsafhankelijk)
Koper/DSL/telefoon - denk aan KPN (plaatsafhankelijk)
Glasvezel - Vele providers (plaatsafhankelijk, op veel plaatsen nog niet)
Satelliet - denk aan canaldigitaal (niet afhankelijk van plaats)
Ether - denk aan Digitenne van KPN (niet echt plaatsafhankelijk)

Meeste kijkt men via de oude telefoonlijn(DSL) en kabel vanwege de beschikbaarheid en kwaliteit.

Kabel/Coax
-HD met of zonder kastje (dan via CI+ module in de TV)
-analoog (handig voor TV op slaapkamer zonder tussenkomst decoderkastje)
-icm met snel internet (300mb/s) en telefonie te krijgen
-geen snelheidsverlies bij hogere afstand tot verdeelkast

DSL
-HD met kastje
-icm met matig internet welke ook niet overal even goed te krijgen is
-snelheidsverlies bij hogere afstand tot verdeelkast

Glasvezel
-HD met kastje
-analoog soms een optie
-icm met supersnel internet afhankelijk van provider (tot 1000mb/s)
-geen snelheidsverlies

Satelliet
-HD met kastje
-Geen tripleplay internet, wel los te krijgen via satelliet, nadeel hoge ping

Ether
-digitaal maar geen HD, beroerde beeldkwaliteit voor HD/4k sets
geen internet

Kijk per postcode wat je kan bestellen.
Bijvoorbeeld bij: http://www.digitaaltvkijken.nl/postcodecheck/default.asp

Toegevoegd na 2 minuten:
De beste opties zijn in mijn ogen:
Kabel/Coax (geen decoder bij je TV, dus 1 afstandsbediening) of als je supersnel internet wil glasvezel.
DSL/koper/telefoonlijn is niet verkeerd maar geeft toch vaak minder snel internet.

Wie is je internetprovider nu?

Toegevoegd na 9 minuten:
En ja je hebt dus een abonnement nodig bij een provider, anders kan je geen TV kijken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Ik ben groot fan van een tv met CI slot en CI+ module. Dat scheelt een hoop gedoe met afstandsbedieningen die uiteindelijk net niet doen wat je precies wilt.