is de lotto eerlijk met hun balletjesmachine of worden de getallen door een computer bepaald?

Wil graag weten of de lotto dezelfde regels heeft als met andere loterijen zodat ze loten kunnen laten vallen die niet verkocht zijn. De trekking is niet live. Die je op televisie ziet is gedigitaliseerd. En als je bij een trekking live mag komen kijken zit je achter glas. Ze kunnen heel makkelijk een ander getal of kleur laten vallen zodat de jackpot of hoofdprijs niet valt. Je hebt 48 miljoen mogelijkheden met 45 getallen en 6 kleuren. En daar kun je je goed achter verschuilen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Televisie
4.6K

Antwoorden (1)

De balletjesmachine wordt niet door een computer gestuurd.

Heel onlogisch is je vraag niet, de Lotto merkt zelf ook al op: "Ook in deze digitale, computergestuurde tijd is de wekelijkse Lotto-trekking niet wezenlijk veranderd. Al sinds 1974 vallen de Lotto-ballen ouderwets en vertrouwd in een draaiende glazen bol, die wekelijks bepaalt wie de gelukkige winnaars zijn."

De lottoballen worden jaarlijks afzonderlijk gekeurd. Er wordt gekeken naar ‘stuitergedrag’, gewicht en afmeting. Slijtage zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat niet alle ballen hetzelfde gedrag vertonen. Dan moet er een nieuwe set ballen komen.

Bijzonder was een gebeurtenis in 1983: voorafgaand aan een live-trekking kwam voor het eerst een Lotto-bal níet in de glazen bol terecht. Het viel niemand op, de notaris ontdekte het pas toen hij de balletjes in de koffer teruglegde: 40 in plaats van 41… De trekkingsuitslag werd uiteraard ongeldig verklaard.
SimonV