Waarom moet ik betalen om de NPO Themazenders te bekijken op TV?

Ik neem aan dat deze zenders ook met belastinggeld gefinancierd worden en dus voor iedere belastingbetaler toegankelijk moeten zijn. Ook als je geen internet hebt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie
1.1K

Het beste antwoord

De publieke omroep probeert zijn themakanalen zo breed mogelijk beschikbaar te stellen, maar heeft daarbij jammer genoeg nog met een aantal beperkingen te maken. Via zowel de analoge kabel als de digitale ether zijn de themakanalen wegens gebrek aan frequentieruimte niet te verspreiden. Anderzijds is het aantal themakanalen dat via de satelliet wordt verspreid wegens de hoge kosten beperkt, hier moeten namelijk losse kanalen voor worden gehuurd. De volgende kanalen zijn beschikbaar op satelliet: Holland Doc 24, Geschiedenis 24, Humor TV 24, Consumenten 24 en tot slot Nederland 24, een carrousel van de overige themakanalen. Rest slechts verspreiding via internet en digitale kabel. En omdat de kabelexploitanten als voorwaarde stellen dat zij tenminste een deel van de kanalen in het extra pakket mogen aanbieden, moet men hier voor betalen. De publieke omroep staat dus voor de keuze om geen themakanalen aan te bieden, of tegen een kleine betaling. Daarbij geldt dat je de drie reguliere kanalen (Nederland 1, 2 en 3) en de radiozenders (Radio 1, Radio 2, 3FM, Radio 4, Radio 5) kosteloos ontvangt, en alleen voor het platform betaalt (het abonnement van jouw kabelexploitant). De publieke omroep moet dus aparte regelingen treffen opdat platformaanbieders de themakanalen doorgeven.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Typisch ambtenaren antwoord