Hoe gaan mentalisten te werk?

Ik zag vanavond bij Uri Geller een man precies de inhoud van een portomoinee vertellen tot aan de naam van de bezitster en geboortedatum toe.Hij kon niets zien omdat Gerard Joling zijn handen voor zijn ogen hield en er werd een willekeurig persoon uit de zaal "gebruikt'' voor de act.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke vraag is goed hoor, niet op de kritieken letten, die mentalisten doen het zo goed dat we de truc niet kunnen volgen of uitleggen. Maar dat het nep is is algemeen bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn, elke vraag is goed genoeg om een normaal antwoord te krijgen.

Het beste antwoord

Zondag avond komt er een programma die heet
"mentalist ontmaskerd" als ik het goed heb begrepen worden hier de trucjes van mentalisten uitgelegd net als bij het programma "gogelaars ontmaskerd".
Het nadeel is als je hiernaar kijkt dat je dus nooit meer deze vragen zult stellen en je dus een illusie armer zult zijn nadien.

Toegevoegd na 1 minuut:
stukje van de site :
RTL 5 komt op de zondagavond met Mentalisten Ontmaskerd, een nieuwe show waarin mentalisten worden ontmaskerd als briljante goochelaars. Een mentalist met de codenaam TiTa Tovenaar haalt alle mystiek uit schijnbaar onbegrijpelijke verschijnselen. "Die mentalist heeft zichzelf gemeld. En wij vonden het interessante televisie", verdedigt Karin Bouwknegt van RTL 5, waar het programma op zal verschijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

meen je deze vraag serieus?
weet je echt diep in je hart niet dat dit ongelooflijk nep is?

Toegevoegd na 4 minuten:
ok , ik zal het wat beter toelichten: weet je ECHT ECHT ECHT serieus niet dat er weken vooraf gaan aan zo'n televisie programma maken? draaiboeken etc.....
dit is al weeeeeeeeeeeeken van te voren afgesproken werk..ik kan niet geloven dat een volwassen mens dit serieus vraagt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er worden bij dit soort shows nooit willekeurige personen gebruikt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of deze man kan gedachten lezen of het is fake.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn allemaal (duizendmaal) geoefende goocheltrucs!
Het komt allemaal heel echt over maar het is gewoon een hele show die ze daar opvoeren, met allemaal 'gewone' trucs. In dit geval was er dan waarschijnlijk geen sprake van een willekeurig persoon of diegene (eigenaar portemonnee) was dusdanig beïnvloed voor/tijdens de show dat de goochelaar zich makkelijk op de hoogte kon stellen van de inhoud. Er zijn heel veel verschillende manieren om zo'n truc uit te voeren.

Zelf ben ik geen goochelaar dus hoe het precies werkt weet ik niet, en daar zul je ook niet makkelijk achter komen. Want die mensen vertellen het geheim niet zo snel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mentalisme ligt de focus op mentale krachten.
Of mentalisten over paranormale of bovennatuurlijke gaven beschikken blijft in het midden.
Met behulp van o.a. hypnose, cold reading, NLP en andere technieken laten mentalisten je je voortdurend afvragen of wat je ziet en voelt een verbeelding is of dat er werkelijk buitengewone vaardigheden in het spel zijn.
Het is een proces waarin het waarnemen ten grondslag ligt. Iets waarnemen is voor iedereen persoonlijk.
Want waar ligt de nadruk of de focus?
Mentalisme is fascinerend, moeilijk verklaarbaar en wijst op de grote mogelijkheden van het menselijke denkvermogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mentalisme is een vorm van amusement waarbij de artiest (mentalist) de illusie wekt dat hij over buitengewone mentale vaardigheden en vermogens beschikt. Daarbij kan het gaan om beïnvloeden, voorspellen en gedachtenlezen, maar ook om een uitzonderlijke vaardigheid in het uitvoeren van rekenkundige bewerkingen en het onthouden van gegevens.

De beste mentalisten maken een grote indruk op het publiek. Door het veelvuldig gebruik van vrijwilligers voelen toeschouwers zich persoonlijk betrokken bij de act. Een terugkerend artistiek thema is de grote potentie van het menselijke denkvermogen.

De wortels van mentalisme liggen in de 19de eeuwse goochelkunst. Sindsdien heeft het zich ontwikkeld tot een op zichzelf staand genre. Waar een goochelaar zich vooral bedient van vingervlugheid en mechanische trucage, ligt de nadruk in een mentalisme-act op mentale vaardigheden zoals hypnose, intuïtie, psychologisch inzicht en geheugentechniek. Door een opeenstapeling van methodes is het voor een niet-ingewijde moeilijk om de act te verklaren.

Een mentalist is met name bezig in het opbouwen van suggestie. Hierdoor wordt het geloven in esoterische fenomenen aan de kaak gesteld. Kenmerkend voor deze theatervorm is het element van mysterie: de mentalist zal misschien hints geven hoe hij het doet, helemaal zeker is het publiek nooit.

Specifieke thema's waar de mentalist naar kan verwijzen zijn: Neuro-Linguïstisch Programmeren, lichaamstaal, conditioneren, hypnose, suggestie, magisch denken, telepathie, telekinese, psychokinese, onontdekte krachten, zintuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook gezien.
Eerste wilde ze een andere portefeuille pakken, maar nee, het moest de vrouw zijn die naast dinges zat.
Nou, dan weet je het toch wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je stopt gewoon een headsetje ter grootte van een rijskorrel in je oor en je hoort alles wat er gezegd wordt over de gegevens!
Die dingen bestaan echt!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam van de voorstelling is de Uri Geller show dat zegt al genoeg het is een show ,vermaak ,entertainment.
De bewuste portemonee is waarschijnlijk tot in den treure bekeken, doorgelicht,gefotografeerd en uit het hoofd geleerd en gewoon een rekwisiet voor de betreffende goochelaar, het gaat er in deze shows om een goochelaar te vinden in dezelfde catagorie als Uri Geller.
Andere catagorien zijn bijvoorbeeld illusionisten (Hans Klok ).