Waarom zijn veel mensen zo geboeid door de tv zelfs zo erg dat als je tegen ze praat er niet gereageerd wordt.

Toegevoegd na 34 seconden:
Het meeste is verzonnen we worden dan toch in de maling genomen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Het komt vooral, omdat er bewegende beelden zijn, die de aandacht opeisen. Want zelfs als je het geluid uitzet, zullen mensen naar die bewegende beelden blijven kijken, en wordt hun aandacht erdoor opgeëist.
Onze hersenen zijn blijkbaar geprogrammeerd, om heel snel iets dat snel beweegt waar te nemen : vandaar, dat iemand die te ver in zee is, heftig zal zwaaien in de hoop opgemerkt te worden door de mensen op het strand, en waarom je mensen altijd enorm ziet zwaaien naar overvliegende zoekvliegtuigen.

Ik vind het (maar dat is natuurlijk mijn mening...) niet erg beleefd, om de tv aan te laten staan als er iemand langskomt. Tenzij je zeker weet, dat wat er aanstaat, ook van brandende interesse is van de bezoeker. Maar dan ga je met z'n allen kijken, en wordt er niet echt een gesprek opgezet.

In je eigen omgeving, in je eigen gezin, vind ik, dat de tv gewoon uitmoet, als er iets besproken moet worden. Natuurlijk niet net, als het absolute favoriete programma bezig is, maar dan daarna. Want niemand heeft wat aan het gevoel, tegen de muren te kletsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het is ook buitengewoon irritant als je een goed praatprogramma op tv ziet zoals rondom 10 en er wordt tegen je gepraat

voor mij is de tv de beste uitvinding van de vorige eeuw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn dan niet geboeid door de tv..
Ze vinden op dat moment JOU niet boeiend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de vraag in 2 delen gesplitst kan worden:
1. Mensen kunnen inderdaad echt geboeid naar de tv kijken. Dit heb ik zelf ook. Waar het door komt weet ik niet, maar ik denk wel dat er een paar factoren meespelen.
Wij zijn thuis niet gewend dat de tv overdag aanstaat. Wanneer het dus aangezet wordt, kijken we ook echt. Wanneer ik bij vriendinnen ben en de tv staat aan op de achtergrond, dan neig ik eerder naar de tv dan dat ik me in het gesprek meng (dit doe ik onbewust).
Wanneer ik echt moe ben, dan kan ik ook erg opgaan in hetgeen wat er op tv is. Mensen moeten me dan vaak iets van 3 keer roepen...
2. Het verschilt per persoon wat iemand leuk vindt om naar te kijken...ook al is het misschien verzonnen oid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft geen tv te zijn. Ik kan zo opgaan in een boek dat ik absoluut niet in de gaten heb dat er iemand tegen me praat.
Heeft te maken met hoe geconcentreerd je bezig bent met iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen willen zichzelf vergeten, zichzelf verliezen in anything... De tv is een goed middel om je te verliezen, ja zelfs met zo veel storing er tussendoor... (lees reclame)...

Zo zeer zelfs dat ze alle contact met de echte wereld verliezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het erg irritant als ik op visite kom, en er wordt tv gekeken, en er wordt niet op je gereageerd of geluisterd.en zelf door volwassenen.alles om hen heen horen ze niet. Ik zet de tv af, als er iemand is of komt.
ik ben het wel met Kwebbel eens.