Waarom haat Moriarty Sherlock in de serie?

In de serie 'Sherlock' (BBC) heb je het personage Moriarty. Ik heb nu alle afleveringen van seizoen 1 en 2 gezien, maar ik kan niet begrijpen waarom Moriarty zo tegen Sherlock is. Kan iemand dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Televisie
1.9K

Antwoorden (2)

Omdat Moriarty de rol van superschurk heeft. Een superschurk is een personage dat veel voorkomt in strips, boeken, films en televisieseries. Het is een schurk of slechterik met superkrachten, die vaak als tegenhanger dient voor de superheld.
In de geschiedenis van de superschurken is professor Moriarty een vroeg voorbeeld. Deze aartsvijand van detective Sherlock Holmes werd door Arthur Conan Doyles geïntroduceerd in 1891.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar Doyles introduceerde hem niet als aartsvijand. Latere bewerkingen op het verhaal van Holmes deden dat pas. En een superschurk alleen is nog geen reden om de held te haten; het plot moet wel zo goed in elkaar zitten dat er een reden wordt gegeven. Ik heb de BBC-serie niet gezien, maar blijkbaar wordt die reden in die serie niet gegeven.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb de serie wel gezien incl seizoen 3. Ik zie er geen haat in maar eerder een soort van minachting. Moriarty ziet zichzelf als superieur en hij ziet Sherlock als inferieur. Dat probeert hij ook steeds te bewijzen.
Professor James Moriarty is een personage in de verhalen over detective Sherlock Holmes van Arthur Conan Doyle. Hoewel Moriarty slechts in twee van de Sherlock Holmes-verhalen verscheen, wordt hij over het algemeen beschouwd als de grootste tegenstander van Holmes. Ook wordt hij vaak gezien als het eerste voorbeeld van een superschurk. In vijf andere verhalen haalt Holmes herinneringen aan Moriarty op.

Moriarty wordt door Holmes zelf omschreven als de “Napoleon van de misdaad”.

Moriarty wordt in het algemeen dus gezien als de aardsvijand van Sherlock Holmes (de originele van de boeken van Arthur Conan Doyle)

In de TV serie 'Sherlock' hebben de makers zich niet meer over deze lijn van het oude verhaal druk gemaakt. Het wordt als een algemeen bekend feit gezien dat Sherlock en Moriarty aardsvijanden zijn en de makers hebben het daarom ook maar als een vast staand feit in de serie opgenomen.