Waarom gaan mensen in soaps tijdens gesprekken vaak met hun gezicht naar de camera staan en hun rug naar hun gesprekspartner?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Om dezelfde reden dat je altijd (kranten)foto's ziet waarop mensen elkaar een hand geven, zoals een burgemeester die het diamanten echtpaar feliciteert, maar het echtpaar niet aankijkt, maar de andere kant op kijkt in de camera. Ze willen allemaal gezien worden. Verder zal men denken dat het niet leuk is om in een soap de helft van de tijd tegen een rug van iemand aan te kijken
anneliez
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is voor de TV kijker spannender als men het gezicht kan zien van de spreker en die (reactie) van de luisteraar. Dan komt er vaak meer emotie en gezichtsuidrukking in beeld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alles wordt daardoor verstaanbaarder omdat we ook horen met onze ogen. We doen aan een soort van liplezen wat we dan combineren met wat we horen. Kijk eens naar een film waar het geluid niet syncroon is met de beelden, hoe moeilijk het dan is om te volgen. Ook komen daarbij de gezichtsuitdrukkingen en die geven dan een totaal plaatje. Je kunt het vergelijken met smaak. Om te kunnen smaken moet je ook kunnen reuken. Valt het reuken weg door bv een verkoudheid dan zal je ook weinig smaak hebben. Hetzelfde geld ook voor het gehoor waar dan het zicht de bijkomende info geeft.